TAIWAN: Sarawak Tourism Board (STB) dengan kerjasama strategik Royal Brunei Airlines (RBA) telah berjaya menganjurkan Taiwan B2B Session 2025 di Taipei dan Hualien, sekali gus memperkukuh jaringan industri pelancongan serta meluaskan pasaran Sarawak di Taiwan.
Menurut Pengarah Pemasaran STB (Asia Utara dan Pasaran Baharu), Dylan Redas Noel, penyertaan Sarawak di Taiwan merupakan bukti komitmen jangka panjang terhadap pasaran penting itu.
“Kehadiran kami di Taiwan bukan sekadar sebuah kempen, ia adalah komitmen jangka panjang berasaskan kepercayaan, konsistensi dan peluang bersama.
“Taiwan ialah pasaran utama bagi kami dan melalui seminar ini serta kerjasama bersama Royal Brunei Airlines, kami sedang memupuk hubungan bermakna yang membuka laluan baharu untuk pelancongan pelbagai destinasi.
Sarawak sedia menyambut kedatangan pelancong anda dengan budaya, alam semula jadi dan hospitaliti mesra kami,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Acara pada 26 Ogos di Taipei dan 28 Ogos di Hualien itu menghimpunkan ejen pelancongan, penggiat industri serta pencipta kandungan digital Taiwan.
Program berkenaan menampilkan pembentangan destinasi, aktiviti business matching dan sesi jaringan strategik bagi membuka peluang perkongsian baharu.
Dylan berkata, seminar di Taipei diadakan di Courtyard Taipei Downtown by Marriott dengan penyertaan profesional pelancongan dari ibu negara dan wilayah utara Taiwan.
Sementara itu, sesi di Hualien yang berlangsung di Fullon Hotel berjaya menarik minat ejen pelancongan dari timur Taiwan.
Antara sorotan utama sesi Hualien ialah segmen khas storytelling influencer yang mengetengahkan pengalaman autentik pencipta kandungan untuk meningkatkan keyakinan pengguna serta menonjolkan keunikan Sarawak di platform digital.
Beliau menambah, kerjasama dengan Royal Brunei Airlines turut menekankan pertambahan konektiviti Sarawak melalui Brunei, meletakkan Kuching sebagai destinasi mudah diakses menerusi Bandar Seri Begawan.
“Inisiatif ini menyokong promosi pakej pelancongan pelbagai destinasi, menawarkan nilai tambah kepada ejen serta pelancong Taiwan yang mencari itineri lebih pelbagai di Asia Tenggara,” katanya.
STB turut mengadakan kunjungan hormat ke Pejabat Kerajaan Kaunti Hualien pada 29 Ogos 2025, sebagai kunjungan balas terhadap lawatan rasmi mereka ke Sarawak pada September tahun lalu.
Program ini juga menyokong objektif strategik STB untuk memperkukuh keunikan tawaran Sarawak di bawah tonggak CANFF – Culture, Adventure, Nature, Food dan Festivals.
“Kehadiran kami di Taiwan bukan sekadar sebuah kempen, ia adalah komitmen jangka panjang berasaskan kepercayaan, konsistensi dan peluang bersama.
“Taiwan ialah pasaran utama bagi kami dan melalui seminar ini serta kerjasama bersama Royal Brunei Airlines, kami sedang memupuk hubungan bermakna yang membuka laluan baharu untuk pelancongan pelbagai destinasi.
Sarawak sedia menyambut kedatangan pelancong anda dengan budaya, alam semula jadi dan hospitaliti mesra kami,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Acara pada 26 Ogos di Taipei dan 28 Ogos di Hualien itu menghimpunkan ejen pelancongan, penggiat industri serta pencipta kandungan digital Taiwan.
Program berkenaan menampilkan pembentangan destinasi, aktiviti business matching dan sesi jaringan strategik bagi membuka peluang perkongsian baharu.
Dylan berkata, seminar di Taipei diadakan di Courtyard Taipei Downtown by Marriott dengan penyertaan profesional pelancongan dari ibu negara dan wilayah utara Taiwan.
Sementara itu, sesi di Hualien yang berlangsung di Fullon Hotel berjaya menarik minat ejen pelancongan dari timur Taiwan.
Antara sorotan utama sesi Hualien ialah segmen khas storytelling influencer yang mengetengahkan pengalaman autentik pencipta kandungan untuk meningkatkan keyakinan pengguna serta menonjolkan keunikan Sarawak di platform digital.
Beliau menambah, kerjasama dengan Royal Brunei Airlines turut menekankan pertambahan konektiviti Sarawak melalui Brunei, meletakkan Kuching sebagai destinasi mudah diakses menerusi Bandar Seri Begawan.
“Inisiatif ini menyokong promosi pakej pelancongan pelbagai destinasi, menawarkan nilai tambah kepada ejen serta pelancong Taiwan yang mencari itineri lebih pelbagai di Asia Tenggara,” katanya.
STB turut mengadakan kunjungan hormat ke Pejabat Kerajaan Kaunti Hualien pada 29 Ogos 2025, sebagai kunjungan balas terhadap lawatan rasmi mereka ke Sarawak pada September tahun lalu.
Program ini juga menyokong objektif strategik STB untuk memperkukuh keunikan tawaran Sarawak di bawah tonggak CANFF – Culture, Adventure, Nature, Food dan Festivals.