Anak perempuan pelukis dan kaligrafer China Fan Zeng, Fan Xiaohui, pada hari Sabtu (16 Ogos) menulis bahawa dia tidak dapat menghubungi bapanya, dan memetik kata-kata pekerja bahawa bapanya telah dibawa pergi oleh ibu tirinya, Xu Meng. Fan Xiaohui juga berkata, beliau mendengar bahawa sebelum Xu Meng membawa pergi bapanya dari rumah, sejumlah besar karya seni kaligrafi dan lukisan, serta koleksi antik milik bapanya telah dipindahkan.
Fan Xiaohui menulis di Weibo, bahawa sejak parti hari jadi bapanya pada 5 Julai, bapanya sentiasa berada di luar. Dalam tempoh itu Fan Zeng masih boleh meninggalkan mesej WeChat dengannya, dan diberitahu Xu Meng tidak sihat dan Fan Zeng sedang menemani di hospital, serta tidak akan kembali ke villa mewah Bishui Zhuangyuan buat sementara waktu.
Katanya, selepas itu beberapa kali WeChat, Xu Meng masih mengatakan dia dalam rawatan, "Saya mempunyai keraguan, walaupun saya beberapa kali bertanya, masih tidak dapat jawapan yang jelas; kemudian saya menelefon rakan-rakan yang rapat dengan ayah, mereka juga tidak tahu di mana ayah saya, jadi saya memutuskan segera pulang ke tanah air".
Fan Xiaohui berkata, selepas kembali ke China, beliau dan rakan memandu ke Bishui Zhuangyuan untuk memeriksa, dan mendapati pintu rumah terkunci rapat, telah ditampal dengan pita meterai, dan tiada orang di rumah. Di rumah hanya tinggal tukang masak, pembantu, pengasuh dan penjaga yang telah berkhidmat untuk bapanya selama lebih sepuluh tahun, manakala yang dibawa pergi oleh Xu Meng hanyalah pekerja rumah tangga yang baru diupahnya. “Saya terus bertanya di lokasi untuk mengetahui keadaan, mereka kata, beberapa pekerja lama yang tahu banyak perkara telah dibuang kerja dengan bayaran besar oleh Xu Meng. Rakan keluarga dan pekerja yang tinggal pun tidak diberitahu ke mana pergi, atau apa yang berlaku.”
Fan Xiaohui seterusnya meluahkan rasa terkejut apabila mendengar bahawa sebelum Xu Meng membawa bapanya keluar rumah, "telah beberapa kali ketika kami tiada di rumah, beliau memindahkan sejumlah besar koleksi karya seni dan antik lama ayah, Xu Meng memaksa pekerja mematikan kamera pemantau bilik, malah mengugut pekerja supaya tidak menyebarkan maklumat ini, jika tidak beliau akan melaporkan ke balai polis dan menangkap mereka. Selepas itu koleksi kaligrafi, lukisan dan antik selama lima puluh tahun milik ayah dibungkus dalam kotak dan dihantar secara berperingkat-peringkat. Tetapi ke mana barang-barang itu dihantar, pekerja tidak tahu, dan menjadi semakin takut untuk bersuara."
Beliau menulis, pekerja memaklumkan bahawa ayah beliau telah dibawa pergi oleh Xu Meng pada 13 Julai, bersama-sama dengan semua barang keperluan harian, dan sudah lebih sebulan serta nampaknya tidak akan kembali ke rumah itu. “Ayah dibawa keluar oleh Xu Meng begini, saya sebagai anak benar-benar bimbang, telah berkali-kali menghubungi ayah menggunakan telefon namun semuanya dimatikan. Saya serta-merta menghubungi Xu Meng melalui WeChat, tetapi beliau tetap tidak memberitahu di mana ayah berada.”
Fan Xiaohui juga berkata, beliau akan terus berhubung dengan rakan-rakan Fan Zeng untuk dapatkan alamat tepat bapanya, dan akan pergi kepadanya.
Menurut maklumat awam, Fan Zeng dilahirkan pada tahun 1938 dalam keluarga berpendidikan, dan pada tahun 1959 memasuki Jabatan Sejarah Universiti Nankai, Tianjin. Dua tahun kemudian, beliau berpindah ke Akademi Seni Halus Pusat untuk mempelajari sejarah seni, sebelum berpindah ke jabatan seni lukis China. Fan Zeng pernah menuntut di bawah guru-guru terkenal seperti Wu Zuoren, Li Keran, Jiang Zhaohe, Li Kuchan, Liu Lingcang dan lain-lain. Selepas menamatkan pengajian pada tahun 1962, beliau ditempatkan di Muzium Sejarah China, dan pada akhir 1970-an mengajar di Akademi Kraf Seni Halus Pusat serta kemudian menubuhkan Jabatan Kesenian Timur Universiti Nankai sebagai ketua jabatan.
Fan Xiaohui menulis di Weibo, bahawa sejak parti hari jadi bapanya pada 5 Julai, bapanya sentiasa berada di luar. Dalam tempoh itu Fan Zeng masih boleh meninggalkan mesej WeChat dengannya, dan diberitahu Xu Meng tidak sihat dan Fan Zeng sedang menemani di hospital, serta tidak akan kembali ke villa mewah Bishui Zhuangyuan buat sementara waktu.
Katanya, selepas itu beberapa kali WeChat, Xu Meng masih mengatakan dia dalam rawatan, "Saya mempunyai keraguan, walaupun saya beberapa kali bertanya, masih tidak dapat jawapan yang jelas; kemudian saya menelefon rakan-rakan yang rapat dengan ayah, mereka juga tidak tahu di mana ayah saya, jadi saya memutuskan segera pulang ke tanah air".
Fan Xiaohui berkata, selepas kembali ke China, beliau dan rakan memandu ke Bishui Zhuangyuan untuk memeriksa, dan mendapati pintu rumah terkunci rapat, telah ditampal dengan pita meterai, dan tiada orang di rumah. Di rumah hanya tinggal tukang masak, pembantu, pengasuh dan penjaga yang telah berkhidmat untuk bapanya selama lebih sepuluh tahun, manakala yang dibawa pergi oleh Xu Meng hanyalah pekerja rumah tangga yang baru diupahnya. “Saya terus bertanya di lokasi untuk mengetahui keadaan, mereka kata, beberapa pekerja lama yang tahu banyak perkara telah dibuang kerja dengan bayaran besar oleh Xu Meng. Rakan keluarga dan pekerja yang tinggal pun tidak diberitahu ke mana pergi, atau apa yang berlaku.”
Fan Xiaohui seterusnya meluahkan rasa terkejut apabila mendengar bahawa sebelum Xu Meng membawa bapanya keluar rumah, "telah beberapa kali ketika kami tiada di rumah, beliau memindahkan sejumlah besar koleksi karya seni dan antik lama ayah, Xu Meng memaksa pekerja mematikan kamera pemantau bilik, malah mengugut pekerja supaya tidak menyebarkan maklumat ini, jika tidak beliau akan melaporkan ke balai polis dan menangkap mereka. Selepas itu koleksi kaligrafi, lukisan dan antik selama lima puluh tahun milik ayah dibungkus dalam kotak dan dihantar secara berperingkat-peringkat. Tetapi ke mana barang-barang itu dihantar, pekerja tidak tahu, dan menjadi semakin takut untuk bersuara."
Beliau menulis, pekerja memaklumkan bahawa ayah beliau telah dibawa pergi oleh Xu Meng pada 13 Julai, bersama-sama dengan semua barang keperluan harian, dan sudah lebih sebulan serta nampaknya tidak akan kembali ke rumah itu. “Ayah dibawa keluar oleh Xu Meng begini, saya sebagai anak benar-benar bimbang, telah berkali-kali menghubungi ayah menggunakan telefon namun semuanya dimatikan. Saya serta-merta menghubungi Xu Meng melalui WeChat, tetapi beliau tetap tidak memberitahu di mana ayah berada.”
Fan Xiaohui juga berkata, beliau akan terus berhubung dengan rakan-rakan Fan Zeng untuk dapatkan alamat tepat bapanya, dan akan pergi kepadanya.
Menurut maklumat awam, Fan Zeng dilahirkan pada tahun 1938 dalam keluarga berpendidikan, dan pada tahun 1959 memasuki Jabatan Sejarah Universiti Nankai, Tianjin. Dua tahun kemudian, beliau berpindah ke Akademi Seni Halus Pusat untuk mempelajari sejarah seni, sebelum berpindah ke jabatan seni lukis China. Fan Zeng pernah menuntut di bawah guru-guru terkenal seperti Wu Zuoren, Li Keran, Jiang Zhaohe, Li Kuchan, Liu Lingcang dan lain-lain. Selepas menamatkan pengajian pada tahun 1962, beliau ditempatkan di Muzium Sejarah China, dan pada akhir 1970-an mengajar di Akademi Kraf Seni Halus Pusat serta kemudian menubuhkan Jabatan Kesenian Timur Universiti Nankai sebagai ketua jabatan.
Laporan Yicai (First Financial), beliau mendapat penghormatan di Jepun sebagai "Salah Seorang Dari Sepuluh Pelukis China Moden", dan pada tahun 1984, "Muzium Seni Fan Zeng" dibuka di Okayama, Jepun, iaitu muzium pertama untuk pelukis asing di Jepun, dan Fan Zeng adalah pelukis kedua selepas Picasso yang menerima penghormatan sebegitu di Jepun.
Dalam kalangan pelukis China yang masih hidup, Fan Zeng boleh dikatakan "artis paling mahal". Pada tahun 1998, lukisannya "Li Ren Xing" telah dilelong di Hong Kong pada harga 12 juta HKD (1.96 juta SGD); pada tahun 2011, "Ba Xian Tu Jing Xin" terjual pada harga 69 juta RMB (12.3 juta SGD); pada tahun 2019, jumlah hasil lelongan terbuka karya beliau mencecah 158.3 juta RMB, dan menduduki tempat kelima dalam Senarai Seni Hurun China 2020.
Yicai juga melaporkan bahawa gelaran "maestro ilmu kebudayaan" yang diberikan kepada Fan Zeng tidak sunyi daripada kontroversi. Pada 2010, Wenhui Daily menerbitkan tiga artikel bertandatangan iaitu "Artis Masih Perlu Diukur Dengan Karya", "Kesunyian dan Gembar-gembur Pelukis", dan "Wang, Boleh Menghubungkan Tuhan, Tapi Mampukah Jadi Dakwat?". Kritikan seni oleh Xie Chunyan dalam artikel "Wang, Boleh Menghubungkan Tuhan, Tapi Mampukah Jadi Dakwat?" menyebut "Keuntungan wang kini telah membawa ramai maestro seni lukis negara... Rahsia perniagaan Fan tertentu dalam menjual lukisan adalah contoh paling tipikal."
Kolektor seni Guo Qingxiang dalam "Artis Masih Perlu Diukur Dengan Karya" menyebut, "Sekarang ini ada seorang pelukis terkenal yang sering muncul di TV dan surat khabar bercakap tentang falsafah, budaya tradisional, kesusasteraan klasik dan seni lukis kaligrafi, sebenarnya banyak unsur pembungkusan berlebihan." Guo Qingxiang menyatakan bahawa Fan Zeng mengamalkan "pengeluaran berjalur" dalam melukis, dan seterusnya mengkritik peribadi, bakat seni, kaedah melukis, tujuan penciptaan dan harga hasil seninya, dengan berkata beliau "bakat sederhana", "berlagak pandai", "menunjuk-nunjuk", dan "hipokrit". Artikel komentar seni ini akhirnya membawa kedua pihak ke mahkamah.
Pada akhirnya, Mahkamah Rakyat Daerah Changping, Beijing memutuskan memihak kepada Fan Zeng, mendapati bahawa artikel Guo Qingxiang telah menyebabkan penurunan penilaian sosial dan penderitaan mental kepada Fan Zeng, sekali gus menjejaskan hak reputasi beliau.
Fan Zeng mempunyai empat kali perkahwinan. Fan Xiaohui ialah anaknya dengan isteri kedua, Bian Baohua. Tahun lalu, pada 10 April, Fan Zeng mengumumkan telah memasuki perkahwinan keempat bersama Xu Meng yang 50 tahun lebih muda daripada beliau.
Yicai juga menulis, dengan nilai kekayaan puluhan bilion dan menghidap strok, artis berusia lapan puluhan ini kini tidak pasti nasibnya, dan selagi keadaan belum jelas, maklumat sebenar tidak dapat diketahui. Hubungan perkahwinan berturutan Fan Zeng menyebabkan hubungan keluarga yang rumit dan juga menimbulkan isu warisan keluarga yang telahpun berakar sejak dahulu lagi.