李建正教授(前排左三)与邓富义教授(第二排左四)携讲师及得奖学生合影。
李建正教授(前排左三)与邓富义教授(第二排左四)携讲师及得奖学生合影。

Anugerah Pembelajaran Pelajar Curtin Raikan Lima Pelajar Atas Peningkatan Prestasi

Published at Oct 09, 2025 09:46 am
(Miri, 9hb) — Universiti Curtin Malaysia baru-baru ini telah menganjurkan "Anugerah Pembelajaran Pelajar Curtin" (Curtin Malaysia Student Learning Awards, CMSLA) kali ketiga bagi mengiktiraf lima pelajar yang berjaya membuat perubahan positif dalam prestasi akademik mereka pada tahun 2025, serta para pensyarah yang telah membimbing mereka dengan dedikasi tinggi, sebagai pengiktirafan kepada usaha dan pertumbuhan bersama antara pelajar serta pensyarah.
Anugerah ini bertujuan untuk mengiktiraf pelajar yang menunjukkan kemajuan ketara, ketekunan dan penglibatan aktif dalam pembelajaran, di samping menghargai pensyarah yang melangkaui tanggungjawab pengajaran dengan memberikan bimbingan dan motivasi sepenuhnya kepada para pelajar.
Penerima anugerah tahun ini termasuklah pelajar tahun keempat Kejuruteraan Kimia, Liau Tze Chuen (Sean Liau Tze Chuen, dibimbing oleh Jenney Ngu), pelajar Fakulti Perniagaan, Calvin Ngu Guang Jun (dibimbing oleh Dr. Ivy Hii), pelajar Fakulti Asas Kejuruteraan dan Sains, Darrell Eleazer Jerow (dibimbing oleh Jameson Malang), serta pelajar tahun pertama Kejuruteraan Russell Agung Wilfred (dibimbing oleh Jameson Malang) dan Ng Xin Kai (dibimbing oleh Hii Kiew Ling).
Beberapa penerima berkongsi pengalaman mereka. Liau Tze Chuen mengakui bahawa beliau pernah berada dalam keadaan akademik yang sukar tetapi akhirnya berjaya bangkit dengan semangat kental. Beliau memberi motivasi kepada rakan pelajar: "Jangan mudah berputus asa, sentiasa berkomunikasi dengan pensyarah serta laporkan kemajuan dan cabaran anda."
Russell pula berkongsi kaedah beliau untuk meningkatkan fokus: "Saya menggunakan kaedah Pomodoro untuk mengekalkan tumpuan dan mengelakkan keletihan. Ketekunan adalah kunci – jika proses itu tidak mencabar, maka ia tidak berbaloi."
Dua orang pensyarah bimbingan, Jameson Malang dan Dr. Ivy Hii turut berkongsi pandangan. Jameson berkata: "Saya menggalakkan pelajar untuk menetapkan jadual pembelajaran sendiri dan membantu mereka supaya kekal pada landasan menerusi pemantauan berkala."
Dr. Hii pula berkata: "Bimbingan pelajar yang berkesan bermula dengan hubungan yang ikhlas antara pelajar dan pensyarah. Saya galakkan pelajar membina pemikiran berkembang ('growth mindset'), serta melihat kegagalan sebagai peluang untuk belajar dan berkembang."
Dekan Fakulti Pembelajaran dan Pengajaran, Profesor Tang Fu Ee, dalam ucapannya memuji dedikasi pensyarah dan pelajar: "Melihat komitmen pensyarah dalam membimbing sehingga pelajar berjaya mengubah prestasi akademik mereka adalah sangat membanggakan. Saya berasa amat bangga dengan mutu pengajaran dan penglibatan pelajar yang ditunjukkan."
Naib Canselor & Presiden dan juga Ketua Pegawai Eksekutif Curtin Malaysia, Profesor Vincent Lee Chieng Chen telah hadir untuk menyampaikan anugerah bersama Profesor Tang. Beliau menyatakan bahawa anugerah ini memperlihatkan komitmen berterusan universiti untuk membina persekitaran pembelajaran yang menyokong perkembangan pelajar dan pensyarah secara bersama.
Sejak diperkenalkan tiga tahun lalu, Anugerah Pembelajaran Pelajar Curtin telah menjadi platform penting untuk mempamerkan ketabahan pelajar, semangat bimbingan pensyarah serta hasil kerjasama guru dan pelajar, sekaligus mengukuhkan komitmen Curtin Malaysia terhadap kejayaan pelajar dan kecemerlangan pendidikan.

李建正教授(左二)颁奖予讲师Jameson Malang及其两名学生,左为邓富义教授。

Author

联合日报newsroom


相关报道