(Miri, 9hb) "Jalan menuntut ilmu bukan sahaja pengumpulan pengetahuan, tetapi juga satu proses perkembangan kendiri." Alumni Pei Min Middle School Miri, Lee Jia Xuan, berkata demikian dalam satu temubual. Beliau menyatakan, enam tahun pembelajaran dwi-aliran di Pei Min telah bukan sahaja meningkatkan pencapaian akademik dan bahasa beliau, malah telah mengasah ketahanan mental, membuatkan beliau dapat menunjukkan keupayaan pembelajaran kendiri serta daya tahan tekanan yang lebih kuat di peringkat universiti.
Kini, Lee Jia Xuan sedang melanjutkan pengajian Sarjana Muda Kewangan dan Pemasaran di Curtin University, Miri. Beliau berkata, menoleh kembali perjalanan persekolahannya, beliau amat merasai bahawa falsafah pendidikan serta penyusunan kurikulum di Pei Min telah memberikan asas yang kukuh, dan ia terus memainkan peranan penting dalam kehidupan universiti dan perjalanan hidup beliau.
Beliau mengimbau, semasa sekolah rendah, beliau belajar di Sekolah Rendah Jubah kerana sekolah tersebut berhampiran rumah, dan juga kerana kehendak bapanya yang mahu anak-anak mendapat pendidikan sepenuhnya dalam bahasa Cina. Selepas tamat sekolah rendah, beliau memilih untuk melanjutkan pengajian di Pei Min Middle School. Melalui enam tahun kehidupan kampus yang padat dan bermakna, beliau bukan sahaja menerima latihan akademik yang sistematik, malah membina pemikiran bebas dan kebolehan mengurus diri dalam persekitaran yang pelbagai.
"Sistem dwi-aliran Pei Min memang menekan dari segi akademik, namun ianya juga membuatkan saya belajar lebih awal bagaimana menghadapi pelbagai peperiksaan dan cabaran multi-subjek pada masa yang sama." katanya. Pengalaman ini membuatkan beliau ketika di universiti, walaupun berdepan tugasan berat, projek dan penilaian, tetap mampu mengekalkan rentak yang jelas dan sikap tenang.
Lee Jia Xuan juga menyatakan bahawa penekanan Pei Min terhadap pembelajaran kendiri dan pengajaran berbilang bahasa telah memberi impak mendalam terhadap tumbesaran beliau. Beliau berpendapat, guru-guru lebih mengutamakan bimbingan pelajar untuk berfikir dan menyelesaikan masalah berbanding sekadar menyuap pengetahuan. Cara pembelajaran sebegitu telah mengasah keupayaan beliau untuk belajar sendiri, membolehkannya memahami kandungan kursus di peringkat universiti dengan pantas dan merancang perjalanan belajar secara proaktif tanpa perlu terlalu banyak dorongan.
Namun, pada awal universiti, beliau juga menghadapi cabaran komunikasi bahasa. Kerana kelas dan komunikasi harian hampir semuanya menggunakan bahasa Inggeris, walaupun ada asas komunikasi, untuk mencapai penguasaan bertutur yang lancar masih memerlukan masa latihan. Untuk mengatasi cabaran itu, beliau aktif menyertai perbincangan kelas dan secara proaktif berkomunikasi dengan rakan-rakan. "Dengar lebih, cakap lebih, dan banyakkan latihan," katanya sambil tersenyum. Ketabahan inilah yang telah meningkatkan kefasihan dan keyakinan beliau dalam berbahasa Inggeris.
Mengenai tanggapan luar bahawa "pelajar sekolah independen lemah dalam bahasa Inggeris", Lee Jia Xuan tidak bersetuju. Beliau berpendapat persekitaran pelbagai bahasa di Pei Min telah menyediakan asas yang baik kepada pelajar, tetapi sejauh mana penguasaan bahasa Inggeris di universiti sangat bergantung kepada usaha aktif dan latihan berkala seseorang. "Kecekapan bahasa bukanlah bakat semula jadi, tetapi hasil daripada amalan berterusan." Beliau menggalakkan adik-adik junior supaya berani untuk bercakap dan lebih banyak berlatih.
Bercerita mengenai pengalaman paling bermakna di Pei Min, beliau khusus menyebut pernah menyertai aktiviti jualan amal sekolah, daripada perancangan, dekorasi, penjualan hingga pengiraan, semuanya dilakukan sendiri. "Aktiviti tersebut benar-benar memberi pengalaman tentang pentingnya kerjasama berpasukan dan kebolehan bertindak secara spontan." Katanya sambil tersenyum, walaupun penat, beliau belajar bagaimana untuk kekal tenang dalam tekanan. Pengalaman ini amat bermanfaat buat beliau hingga kini.
Kini, Lee Jia Xuan terus membawa "semangat Pei Min" untuk melangkah ke hadapan. Beliau percaya, apa yang diberikan oleh Pei Min bukan hanya ilmu pengetahuan, tetapi juga sikap untuk tidak berundur di hadapan cabaran. Disiplin dan ketahanan yang dipupuk sejak zaman sekolah menengah inilah yang menjadi kekuatan kepada beliau untuk terus tabah dalam perjalanan universiti dan kehidupan masa depan.
Kini, Lee Jia Xuan sedang melanjutkan pengajian Sarjana Muda Kewangan dan Pemasaran di Curtin University, Miri. Beliau berkata, menoleh kembali perjalanan persekolahannya, beliau amat merasai bahawa falsafah pendidikan serta penyusunan kurikulum di Pei Min telah memberikan asas yang kukuh, dan ia terus memainkan peranan penting dalam kehidupan universiti dan perjalanan hidup beliau.
Beliau mengimbau, semasa sekolah rendah, beliau belajar di Sekolah Rendah Jubah kerana sekolah tersebut berhampiran rumah, dan juga kerana kehendak bapanya yang mahu anak-anak mendapat pendidikan sepenuhnya dalam bahasa Cina. Selepas tamat sekolah rendah, beliau memilih untuk melanjutkan pengajian di Pei Min Middle School. Melalui enam tahun kehidupan kampus yang padat dan bermakna, beliau bukan sahaja menerima latihan akademik yang sistematik, malah membina pemikiran bebas dan kebolehan mengurus diri dalam persekitaran yang pelbagai.
"Sistem dwi-aliran Pei Min memang menekan dari segi akademik, namun ianya juga membuatkan saya belajar lebih awal bagaimana menghadapi pelbagai peperiksaan dan cabaran multi-subjek pada masa yang sama." katanya. Pengalaman ini membuatkan beliau ketika di universiti, walaupun berdepan tugasan berat, projek dan penilaian, tetap mampu mengekalkan rentak yang jelas dan sikap tenang.
Lee Jia Xuan juga menyatakan bahawa penekanan Pei Min terhadap pembelajaran kendiri dan pengajaran berbilang bahasa telah memberi impak mendalam terhadap tumbesaran beliau. Beliau berpendapat, guru-guru lebih mengutamakan bimbingan pelajar untuk berfikir dan menyelesaikan masalah berbanding sekadar menyuap pengetahuan. Cara pembelajaran sebegitu telah mengasah keupayaan beliau untuk belajar sendiri, membolehkannya memahami kandungan kursus di peringkat universiti dengan pantas dan merancang perjalanan belajar secara proaktif tanpa perlu terlalu banyak dorongan.
Namun, pada awal universiti, beliau juga menghadapi cabaran komunikasi bahasa. Kerana kelas dan komunikasi harian hampir semuanya menggunakan bahasa Inggeris, walaupun ada asas komunikasi, untuk mencapai penguasaan bertutur yang lancar masih memerlukan masa latihan. Untuk mengatasi cabaran itu, beliau aktif menyertai perbincangan kelas dan secara proaktif berkomunikasi dengan rakan-rakan. "Dengar lebih, cakap lebih, dan banyakkan latihan," katanya sambil tersenyum. Ketabahan inilah yang telah meningkatkan kefasihan dan keyakinan beliau dalam berbahasa Inggeris.
Mengenai tanggapan luar bahawa "pelajar sekolah independen lemah dalam bahasa Inggeris", Lee Jia Xuan tidak bersetuju. Beliau berpendapat persekitaran pelbagai bahasa di Pei Min telah menyediakan asas yang baik kepada pelajar, tetapi sejauh mana penguasaan bahasa Inggeris di universiti sangat bergantung kepada usaha aktif dan latihan berkala seseorang. "Kecekapan bahasa bukanlah bakat semula jadi, tetapi hasil daripada amalan berterusan." Beliau menggalakkan adik-adik junior supaya berani untuk bercakap dan lebih banyak berlatih.
Bercerita mengenai pengalaman paling bermakna di Pei Min, beliau khusus menyebut pernah menyertai aktiviti jualan amal sekolah, daripada perancangan, dekorasi, penjualan hingga pengiraan, semuanya dilakukan sendiri. "Aktiviti tersebut benar-benar memberi pengalaman tentang pentingnya kerjasama berpasukan dan kebolehan bertindak secara spontan." Katanya sambil tersenyum, walaupun penat, beliau belajar bagaimana untuk kekal tenang dalam tekanan. Pengalaman ini amat bermanfaat buat beliau hingga kini.
Kini, Lee Jia Xuan terus membawa "semangat Pei Min" untuk melangkah ke hadapan. Beliau percaya, apa yang diberikan oleh Pei Min bukan hanya ilmu pengetahuan, tetapi juga sikap untuk tidak berundur di hadapan cabaran. Disiplin dan ketahanan yang dipupuk sejak zaman sekolah menengah inilah yang menjadi kekuatan kepada beliau untuk terus tabah dalam perjalanan universiti dan kehidupan masa depan.