Sengketa diplomatik antara Jepun dan China semakin meruncing. Menurut laporan, apabila pelancong China membatalkan lawatan ke Jepun, negara itu kini dijangka kerugian perbelanjaan pelancong sehingga AS$1.2 bilion (RM5 bilion) menjelang hujung tahun ini.
Bloomberg News melaporkan, menurut data syarikat pemasaran China, Huakai Marketing, sejak kerajaan China menggesa rakyatnya untuk mengelak melancong ke Jepun, daripada 1.44 juta perjalanan yang telah dirancang dari China ke Jepun sebelum hujung tahun, kira-kira 30% telah dibatalkan.
Presiden Huakai Marketing, Bart, menjangkakan ini akan menyebabkan Jepun kerugian sekurang-kurangnya AS$500 juta (RM2.1 bilion) perbelanjaan pelancong. Angka ini juga boleh meningkat sehingga AS$1.2 bilion.
Menurut anggarannya, lawatan berkumpulan dan pakej bercuti menyumbang kira-kira separuh daripada perjalanan yang dibatalkan; manakala perjalanan santai individu menyumbang kira-kira dua puluh peratus.
Bart berkata, sebahagian pelancong China yang membatalkan lawatan ke Jepun telah menukar destinasi percutian mereka. Antaranya, tempahan baharu ke Singapura dan Korea Selatan meningkat sehingga 15% dalam beberapa hari lalu; sementara tempahan baharu ke Thailand, Malaysia dan Vietnam juga meningkat sehingga 11% berbanding minggu lepas.
Menurut data pelancongan rasmi Jepun, kira-kira 25% daripada pelancong antarabangsa ke Jepun setiap tahun adalah dari China. Hanya dalam tempoh Julai hingga September, perbelanjaan pelancong China di Jepun merangkumi sekitar 27% daripada jumlah keseluruhan, dengan perbelanjaan purata sebanyak AS$1,530 (RM6,366) seorang.