(Hanoi, 13hb) – Hartawan terkaya Vietnam, Pham Nhat Vuong, telah melaburkan AS$14 bilion untuk membina jenama kenderaan elektrik VinFast. Selepas menghadapi kegagalan di pasaran mewah Eropah dan Amerika Syarikat, VinFast kini memberi tumpuan kepada pasaran Asia seperti India, Indonesia dan Filipina. Penganalisis menggambarkan usaha ini sebagai satu perlumbaan mengejar masa.
Pham Nhat Vuong menubuhkan VinFast pada tahun 2017, yang digelar sebagai “Tesla Vietnam”, dan telah berusaha menembusi pasaran Amerika Utara dan Eropah secara agresif. Namun, masalah reputasi model awal serta isu penarikan balik perisian telah menyukarkan pengembangan di pasaran Barat.
Pada tahun lalu, VinFast membelanjakan AS$1.57 untuk setiap AS$1 jualan, menyebabkan kerugian tahunan mencecah AS$3.2 bilion. Daripada 97,400 kenderaan elektrik yang dihantar ke seluruh dunia, hanya sekitar 10% dieksport, manakala selebihnya dijual di pasaran domestik Vietnam. Ekoran prestasi lemah di luar negara, rancangan syarikat untuk membina kilang di North Carolina, Amerika Syarikat, telah ditangguhkan ke tahun 2028.
Walaupun mengalami kerugian berterusan, Pham Nhat Vuong menyatakan beliau akan terus menyokong VinFast “sehingga dana kehabisan”, serta menyesuaikan strategi dengan memfokus kepada Asia. Beliau menegaskan, pasaran baharu ini walaupun lambat bermula dalam penjualan kenderaan elektrik, namun mempunyai potensi pertumbuhan yang sangat besar.
Tulok, pengasas China Auto Insights di Detroit, Amerika Syarikat, berkata Pham Nhat Vuong perlu segera membina kelebihan di Asia, jika tidak sukar untuk bersaing dengan pengeluar EV dari China dan negara lain; terutamanya jika perang harga dari pengeluar China menular ke Asia Tenggara, landskap pasaran boleh berubah dengan ketara.
Pada bulan ini, VinFast telah membuka kilang pemasangan luar negara yang pertama di Pelabuhan Tuticorin, India, dengan kapasiti tahunan 150,000 unit untuk membekal pasaran Asia Selatan, Timur Tengah dan Afrika. Pada Jun, syarikat menambah kilang pemasangan kedua di Vietnam dengan kapasiti tahunan 200,000 unit; manakala kilang baharu di Jawa Barat, Indonesia dijangka mula beroperasi tahun depan dengan kapasiti 50,000 unit setahun.
Thanachai, Pengarah Urusan Proliance Thailand, menyatakan bahawa jenama kereta baharu memerlukan masa dan pelaburan besar untuk membina pengiktirafan, kepercayaan pelanggan, serta rangkaian servis dan pengecasan. Beberapa penganalisis mencadangkan VinFast agar menstabilkan pasaran tempatan Vietnam terlebih dahulu sebelum mengembangkan operasi ke luar negara.
Namun, Pham Nhat Vuong tetap yakin bahawa VinFast akan mencapai titik pulang modal pada hujung tahun depan. Rakan kongsi eksekutif SanBoca Insights, Gitelman dari syarikat rundingan perisian automotif juga optimis dengan prospeknya, sambil berkata, “walaupun di Florida, saya pernah melihat beberapa kereta VinFast di jalan raya.”
Pada tahun lalu, VinFast membelanjakan AS$1.57 untuk setiap AS$1 jualan, menyebabkan kerugian tahunan mencecah AS$3.2 bilion. Daripada 97,400 kenderaan elektrik yang dihantar ke seluruh dunia, hanya sekitar 10% dieksport, manakala selebihnya dijual di pasaran domestik Vietnam. Ekoran prestasi lemah di luar negara, rancangan syarikat untuk membina kilang di North Carolina, Amerika Syarikat, telah ditangguhkan ke tahun 2028.
Walaupun mengalami kerugian berterusan, Pham Nhat Vuong menyatakan beliau akan terus menyokong VinFast “sehingga dana kehabisan”, serta menyesuaikan strategi dengan memfokus kepada Asia. Beliau menegaskan, pasaran baharu ini walaupun lambat bermula dalam penjualan kenderaan elektrik, namun mempunyai potensi pertumbuhan yang sangat besar.
Tulok, pengasas China Auto Insights di Detroit, Amerika Syarikat, berkata Pham Nhat Vuong perlu segera membina kelebihan di Asia, jika tidak sukar untuk bersaing dengan pengeluar EV dari China dan negara lain; terutamanya jika perang harga dari pengeluar China menular ke Asia Tenggara, landskap pasaran boleh berubah dengan ketara.
Pada bulan ini, VinFast telah membuka kilang pemasangan luar negara yang pertama di Pelabuhan Tuticorin, India, dengan kapasiti tahunan 150,000 unit untuk membekal pasaran Asia Selatan, Timur Tengah dan Afrika. Pada Jun, syarikat menambah kilang pemasangan kedua di Vietnam dengan kapasiti tahunan 200,000 unit; manakala kilang baharu di Jawa Barat, Indonesia dijangka mula beroperasi tahun depan dengan kapasiti 50,000 unit setahun.
Thanachai, Pengarah Urusan Proliance Thailand, menyatakan bahawa jenama kereta baharu memerlukan masa dan pelaburan besar untuk membina pengiktirafan, kepercayaan pelanggan, serta rangkaian servis dan pengecasan. Beberapa penganalisis mencadangkan VinFast agar menstabilkan pasaran tempatan Vietnam terlebih dahulu sebelum mengembangkan operasi ke luar negara.
Namun, Pham Nhat Vuong tetap yakin bahawa VinFast akan mencapai titik pulang modal pada hujung tahun depan. Rakan kongsi eksekutif SanBoca Insights, Gitelman dari syarikat rundingan perisian automotif juga optimis dengan prospeknya, sambil berkata, “walaupun di Florida, saya pernah melihat beberapa kereta VinFast di jalan raya.”