Pada 19 haribulan, muzium Louvre di Paris, Perancis telah dirompak dan lapan khazanah telah dicuri, dengan kerugian dianggarkan mencecah 88 juta euro (RM431 juta). Namun begitu, syarikat lif Boecker yang digunakan penjenayah ketika rompakan mengambil peluang untuk mempromosikan produk mereka secara berseloroh dan menarik perhatian ramai di internet.
Menurut laporan CNN, Alexander Boecker, generasi ketiga pengusaha syarikat dari Jerman itu, berkata bahawa beliau dan isterinya sangat terkejut selepas mengetahui lif keluaran syarikatnya digunakan penjenayah dalam kes rompakan berkenaan. Setelah memastikan tiada kecederaan kepada mana-mana individu, Boecker memutuskan untuk berseloroh secara sinis.
Syarikat Boecker telah memuat naik gambar lif yang ditinggalkan di lokasi kejadian di Instagram, dengan kapsyen “Apabila anda perlu mengalihkan barang dengan pantas, inilah pilihan terbaik.” Model lif berkenaan adalah Bocker Agilo, direka mampu mengangkut beban seberat 400 kilogram pada kelajuan 42 meter seminit, sementara bunyi enjinnya pula amat perlahan.
Boecker menyatakan bahawa selepas hantaran itu dimuat naik, mereka menerima pelbagai maklum balas yang kebanyakannya bersifat positif, dan beliau amat menghargai netizen yang memahami jenaka mereka. Beliau juga sangat berpuas hati dengan keberkesanan iklan berkenaan.