越多旅游企业正在加速应用人工智能以实现游客体验个性化。
越多旅游企业正在加速应用人工智能以实现游客体验个性化。

AI Melanda Industri Pelancongan Vietnam: Pemilik Syarikat Kata Kos Turun, Kecekapan Naik

Published at Aug 04, 2025 04:24 pm
(Hanoi, 4hb) Kecerdasan buatan (AI) kini mempercepat penembusan dalam industri pelancongan Vietnam, merangkumi pengiklanan, analisis pelanggan, tempahan dalam talian, penghasilan imej, pengurusan harga dan cadangan jadual perjalanan, membawa peluang baharu untuk syarikat pelancongan dalam menurunkan kos dan meningkatkan kecekapan. Walaupun meningkatkan kecekapan perkhidmatan dan kepuasan pelanggan, ia juga memberi impak kepada pekerjaan tradisional.

Timbalan Pengurus Besar syarikat YY, Hoang Phan Phong Hoang mendedahkan, syarikat telah menggunakan AI secara meluas dalam pemasaran pengiklanan, analisis data pelanggan dan perundingan pelancongan dalam talian sebagai teras operasi, “Keberkesanan sangat ketara, bukan sahaja kadar penukaran meningkat, kos operasi berkurangan, pengalaman pelanggan juga bertambah baik.”

Industri penginapan juga aktif bertransformasi. Pengarah Pemasaran Hotel Vias Vung Tau, Nguyen Thi Thanh Ha menekankan bahawa untuk menarik pelancong memilih menginap, “kesan pertama” adalah kunci. Hotel tersebut menggunakan teknologi imej panorama 360 darjah, membolehkan pelanggan memahami secara terperinci jenis bilik dan perkhidmatan dalam talian, memendekkan masa membuat keputusan.

Pengusaha hotel di Da Nang yang memfokuskan pada masakan tengah Vietnam, Nguyen Thi Mai pula berkongsi bahawa sejak memperkenalkan AI bagi membantu penciptaan kandungan, kos promosi semasa musim perayaan utama berkurang dengan ketara. “Dulu perlu upah pasukan profesional untuk rakam video promosi, kini hanya beberapa minit sudah boleh menjana video pendek berkualiti secara automatik.”

Beliau turut menyatakan, AI juga digunakan dalam pengurusan operasi hotel termasuk penentuan harga automatik, ramalan aliran pelanggan dan pelarasan dinamik harga bilik, membolehkan hotel mengurangkan jumlah pekerja sebanyak kira-kira 30% bermula hujung tahun 2024.

Difahamkan, banyak agensi serta syarikat pelancongan di Ho Chi Minh City, Quang Ninh, Hue dan Da Nang telah melancarkan aplikasi “pelancongan pintar” bersepadu AI yang boleh secara peribadi mencadangkan tempat menarik, makanan dan penginapan mengikut tabiat carian pelancong.

Persatuan Pelancongan Vietnam meramalkan, pada tahun 2025, industri pelancongan akan memasuki fasa baharu di mana “teknologi dan standard perkhidmatan” sama penting, dan syarikat harus aktif bertransformasi untuk merebut pasaran baharu. Hoang Phan Phong Hoang menyarankan syarikat pelancongan seharusnya memfokuskan tiga teras utama: “transformasi digital sepenuhnya, pengalaman pelanggan diperibadikan dan inovasi teknologi bersepadu” dalam membina sistem perkhidmatan pintar yang berdaya saing.

Penasihat Pengurusan Pelancongan dan Perhotelan Universiti British Vietnam, Nguyen Thuy Duong pula menegaskan syarikat perlu memanfaatkan data besar yang dikumpul oleh AI untuk mendapatkan gambaran minat pelanggan. “Reka bentuk produk pelancongan harus berteraskan tingkah laku agar benar-benar dapat memenuhi keperluan pasaran.”

Menurut kajian McKinsey, AI generatif menjana nilai potensi antara 2 hingga 4 trilion dolar AS setahun kepada ekonomi global, dengan industri pelancongan menjadi antara bidang paling menerima manfaat. Pasaran menjangkakan, pasaran AI pelancongan global akan melonjak dari AS$92.46 bilion pada 2023 kepada AS$397 bilion pada 2028, dengan kadar pertumbuhan tahunan gabungan sebanyak 33.9%.

Mengikut tinjauan Booking.com, 50% responden Vietnam mempercayai keupayaan AI dalam mencadangkan destinasi pelancongan, sementara 67% lebih suka merancang perjalanan menggunakan AI.

Jelaslah, kecerdasan buatan semakin menjadi “lombong emas” dalam industri pelancongan global, dan siapa yang dapat menguasai kelebihan teknologi ini lebih awal akan menentukan kedudukan persaingan pada era baru ini.

Author

联合日报newsroom


相关报道