汶莱皇家航空公司首席运营官巴达鲁丁代表汶莱皇家航空公司在新加坡举行的APEX FTE亚洲博览会上领取了奖项
汶莱皇家航空公司首席运营官巴达鲁丁代表汶莱皇家航空公司在新加坡举行的APEX FTE亚洲博览会上领取了奖项

RB Terima Pengiktirafan Penumpang Global, Raih Anugerah APEX Empat Bintang & Tempat Duduk Terbaik

Published at Nov 14, 2025 11:38 am
(Bandar Seri Begawan, 14 Jun) Royal Brunei Airlines (RB) dengan sukacitanya mengumumkan bahawa RB telah dianugerahkan Anugerah Syarikat Penerbangan Utama Bertaraf Empat Bintang APEX 2026 serta Anugerah Keselesaan Tempat Duduk Terbaik Asia Timur APEX 2026.
Anugerah ini adalah berdasarkan maklum balas penumpang yang telah disahkan secara bebas, memastikan proses penilaian yang neutral dan telus.

APEX bekerjasama dengan aplikasi perancangan perjalanan yang paling banyak digunakan di dunia, TripIt di bawah Concur®, untuk mengumpul maklum balas penumpang secara anonim dan berdasarkan pandangan pihak ketiga yang neutral, bagi tujuan pemilihan anugerah.
Untuk pemilihan tahun 2026, penumpang dari lebih 600 syarikat penerbangan di seluruh dunia telah menggunakan sistem penilaian lima bintang untuk menilai lebih sejuta penerbangan. Pada satu skrin, penumpang boleh memberi penilaian anonim terhadap lima perkhidmatan di dalam pesawat: keselesaan tempat duduk, perkhidmatan kabin, makanan & minuman (yang dianjurkan bersama Persatuan Perkhidmatan Penerbangan Antarabangsa (IFSA), IFSA ialah sebuah persatuan profesional global yang mewakili syarikat penerbangan dan pembekal perkhidmatan kereta api serta pembekal mereka), kemudahan hiburan dan Wi-Fi. Penumpang hanya perlu mengambil masa 15 saat untuk melengkapkan penilaian pada satu skrin.

Pencapaian RB ini menyerlahkan komitmen syarikat untuk memberikan perjalanan yang sangat selesa kepada setiap penumpang, di samping memperlihatkan pelaburan berterusan dalam reka bentuk kabin, penambahbaikan produk dan konsistensi perkhidmatan rangkaian. Anugerah ini merupakan pengiktirafan terhadap semangat dedikasi kru kabin RB, pasukan kejuruteraan serta pakar pembangunan produk yang telah berganding bahu meningkatkan pengalaman penumpang.
Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Royal Brunei Airlines, Norsuriyati, berkata: Kami berasa sangat berbesar hati menerima anugerah ini, yang mencerminkan kepercayaan dan keyakinan berterusan penumpang terhadap Royal Brunei Airlines.

“Keselesaan tempat duduk ialah komponen penting dalam pengalaman perjalanan, dan anugerah ini ialah bukti terbaik kepada ketelitian, kesungguhan serta profesionalisme seluruh pasukan syarikat penerbangan kami. Dari reka bentuk kabin hinggalah ke penyampaian perkhidmatan, setiap perincian menyerlahkan komitmen kami untuk menyediakan perkhidmatan selesa, berkualiti dan hospitaliti Brunei yang membanggakan. Kami akan terus mendengar maklum balas penumpang, sentiasa menambah baik dan menawarkan perkhidmatan dengan penuh keikhlasan supaya tidak mengecewakan kesetiaan pelanggan.”
Royal Brunei Airlines ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada semua penumpang atas kepercayaan dan maklum balas berterusan mereka, yang sangat penting dalam usaha meningkatkan kualiti perkhidmatan syarikat. Penghormatan ini bukan sahaja membuktikan aspirasi RB untuk cemerlang, malah menggambarkan keikhlasan dan semangat kerja berpasukan yang menjadi teras kepada perkembangan syarikat penerbangan nasional ini. Royal Brunei Airlines akan terus memegang misinya – komited untuk mempersembahkan pengalaman Brunei yang tulen setiap masa: penuh mesra, boleh dipercayai, dan bertaraf dunia.

Author

Liew Yun Kim


相关报道