(Bangkok, 18hb) Kerajaan Thailand telah melonggarkan syarat dasar kenderaan elektrik (EV) bagi meningkatkan fleksibiliti syarikat berkaitan serta mengelakkan lambakan bekalan yang boleh mencetuskan perang harga tidak sihat. Kementerian Kewangan menegaskan, setakat ini belum ada syarikat lain yang menjejaki langkah syarikat China, "Neta".
Pengarah Jabatan Cukai Eksais Kementerian Kewangan, Kullaya, berkata pelarasan dasar kali ini bertujuan memberi lebih banyak pilihan kepada syarikat, sambil memastikan kestabilan pasaran. Setakat ini, tiada syarikat yang memohon melanjutkan tempoh pengeluaran pampasan, namun permohonan boleh dibuat sehingga Disember 2025. Sebelum ini, akibat kegagalan jenama Neta menunaikan janji mereka, Kementerian Kewangan telah menggantung subsidi dan sedang mempertimbangkan untuk mendapatkan denda.
Setiausaha Agung Lembaga Kemajuan Pelaburan (BOI), Narit, menyatakan peraturan baharu membenarkan syarikat melanjutkan tempoh pengeluaran pampasan daripada EV3.0 ke EV3.5, yang membantu perancangan syarikat kenderaan. Mulai tahun 2025, setiap kenderaan elektrik yang dikeluarkan dan dieksport dari Thailand akan diambil kira sebagai 1 unit bersamaan 1.5 unit untuk jumlah pengeluaran pampasan. Dasar ini menggalakkan syarikat memperluas eksport, melonjakkan Thailand sebagai hab serantau dan global bagi pengeluaran EV, selaras dengan matlamat kerajaan "30@30".
Data menunjukkan separuh pertama tahun 2025, pendaftaran baru EV di Thailand mencecah 57,289 unit, meningkat 52% tahun ke tahun, dengan jumlah kumulatif melebihi 200,000 unit—tertinggi di ASEAN. Kini, sebanyak 27 syarikat mengambil bahagian dalam dasar EV3, manakala 10 syarikat lagi menyertai EV3.5.
Dalam keadaan ekonomi perlahan dan perang harga semakin meruncing, Jawatankuasa EV dalam mesyuarat pada 30 Julai telah meluluskan pelbagai langkah termasuk melanjutkan tempoh pendaftaran, memperkenal mekanisme pampasan eksport dan peraturan subsidi baharu demi memastikan pembangunan pasaran yang sihat.
Perkara utama pelarasan termasuk polisi pampasan eksport, di mana setiap kenderaan dieksport dikira sebagai 1 unit = 1.5 unit dalam jumlah pengeluaran pampasan. Jumlah eksport dijangka 12,500 unit pada 2025 dan meningkat kepada 52,000 unit pada 2026. Tempoh pendaftaran juga dilanjutkan: EV3 diperluaskan hingga akhir 2025 untuk jualan dan didaftarkan sebelum Januari 2026; EV3.5 hingga akhir 2027 dengan pendaftaran sebelum Januari 2028. Subsidi baharu menetapkan bahawa syarikat yang tidak melanjutkan tempoh pengeluaran pampasan mesti mengemukakan pelan ramalan dan laporan kemajuan, jika gagal sasaran subsidi akan digantung; syarikat yang melanjutkan tempoh wajib mengemukakan pelan pengeluaran dan menyediakan jaminan bank, jika gagal capai sasaran pengeluaran, subsidi juga akan digantung.
Kerajaan menegaskan dasar melonggarkan syarat secara seimbang dengan kawalan ketat, bertujuan menarik lebih banyak syarikat untuk melabur dan mengeksport dari Thailand, memperkukuh status negara itu sebagai hab serantau bagi pengeluaran dan eksport kenderaan elektrik.