(Kota Sibu, 19hb) — Pengerusi Lembaga Pengarah Sekolah Hong Hua, Lu Shiyun dan Pengetua Zheng Shijuan baru-baru ini telah menghadiri "Bengkel Latihan Guru Bahasa Cina 2025" yang diadakan di Universiti Qingdao. Melalui penyertaan ini, mereka memperoleh pemahaman yang lebih menyeluruh dan mendalam mengenai pengajaran Bahasa Cina, serta menyuntik pemikiran baharu untuk pembangunan pengajaran dan kerja pendidikan pada masa hadapan.
Sepanjang bengkel berlangsung, Profesor Huang Yaping dari Universiti Lautan China telah menyampaikan syarahan bertajuk "Pengajaran Aksara Cina dalam Pendidikan Bahasa Cina", yang menggabungkan teori dan amalan secara menyeluruh dan mendapat pujian daripada guru Bahasa Cina dalam dan luar negara.
Profesor Huang Yaping menjelaskan bahawa pembelajaran Bahasa Cina merupakan satu cabaran bagi ramai penutur bukan asli, terutamanya dalam penguasaan aksara Cina. Beliau menegaskan: “Menguasai aksara Cina dengan mahir adalah asas kepada kecekapan menulis dan membaca Bahasa Cina.” Penjelasan tersebut telah mendorong guru-guru untuk menilai semula kedudukan teras pengajaran aksara dalam pendidikan Bahasa Cina.
Bagi mengatasi halangan pembelajaran, Profesor Huang mencadangkan strategi pengajaran berkesan iaitu bermula dari minat pelajar untuk merangsang motivasi belajar, kemudian membina keyakinan melalui pencapaian. Beliau percaya bahawa apabila pelajar mula merasa ingin tahu terhadap aksara Cina dan yakin dalam pembelajaran, tanggapan bahawa "Bahasa Cina sukar untuk dipelajari" akan dapat dihapuskan secara beransur-ansur, menjadikan proses pembelajaran lebih berkesan dan menyeronokkan.
Dalam syarahannya, beliau turut mendedahkan kaitan sains antara aksara Cina dengan mekanisme sebutan manusia. Berdasarkan teori "Pengajian Aksara Luas", beliau menghuraikan bagaimana bentuk aksara dan komponen fonetik aksara berkait dengan organ pertuturan seperti bibir, lidah, gigi, tekak dan perut, sekali gus memberi sudut pandang yang saintifik dan inspiratif bagi pengajaran aksara Cina.
Ceramah kali ini menumpukan kepada kesukaran pengajaran aksara Cina, menekankan prinsip "pemacu minat, pembinaan keyakinan" serta memperlihatkan sistematik bahasa yang terkandung dalam struktur aksara. Ia telah memperkaya perspektif pengajaran para guru serta menjadi asas teori dan kaedah yang berharga untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran.
Profesor Huang Yaping kini memegang jawatan sebagai Profesor di Fakulti Sastera dan Komunikasi, Universiti Lautan China, merangkap Ahli Majlis Persatuan Pengajian Aksara Cina serta Pegawai Pengawas Pengajaran Universiti Lautan China. Beliau merupakan pelopor kepada teori "Pengajian Aksara Luas", editor utama terjemahan bersiri "Aksara dan Tamadun", mengetuai pelbagai projek peringkat kebangsaan dan wilayah, telah menerbitkan lapan buah monograf akademik, lebih daripada 40 kertas ilmiah, serta pernah menerima pelbagai anugerah akademik di peringkat wilayah dan bandar.
Sepanjang bengkel berlangsung, Profesor Huang Yaping dari Universiti Lautan China telah menyampaikan syarahan bertajuk "Pengajaran Aksara Cina dalam Pendidikan Bahasa Cina", yang menggabungkan teori dan amalan secara menyeluruh dan mendapat pujian daripada guru Bahasa Cina dalam dan luar negara.
Profesor Huang Yaping menjelaskan bahawa pembelajaran Bahasa Cina merupakan satu cabaran bagi ramai penutur bukan asli, terutamanya dalam penguasaan aksara Cina. Beliau menegaskan: “Menguasai aksara Cina dengan mahir adalah asas kepada kecekapan menulis dan membaca Bahasa Cina.” Penjelasan tersebut telah mendorong guru-guru untuk menilai semula kedudukan teras pengajaran aksara dalam pendidikan Bahasa Cina.
Bagi mengatasi halangan pembelajaran, Profesor Huang mencadangkan strategi pengajaran berkesan iaitu bermula dari minat pelajar untuk merangsang motivasi belajar, kemudian membina keyakinan melalui pencapaian. Beliau percaya bahawa apabila pelajar mula merasa ingin tahu terhadap aksara Cina dan yakin dalam pembelajaran, tanggapan bahawa "Bahasa Cina sukar untuk dipelajari" akan dapat dihapuskan secara beransur-ansur, menjadikan proses pembelajaran lebih berkesan dan menyeronokkan.
Dalam syarahannya, beliau turut mendedahkan kaitan sains antara aksara Cina dengan mekanisme sebutan manusia. Berdasarkan teori "Pengajian Aksara Luas", beliau menghuraikan bagaimana bentuk aksara dan komponen fonetik aksara berkait dengan organ pertuturan seperti bibir, lidah, gigi, tekak dan perut, sekali gus memberi sudut pandang yang saintifik dan inspiratif bagi pengajaran aksara Cina.
Ceramah kali ini menumpukan kepada kesukaran pengajaran aksara Cina, menekankan prinsip "pemacu minat, pembinaan keyakinan" serta memperlihatkan sistematik bahasa yang terkandung dalam struktur aksara. Ia telah memperkaya perspektif pengajaran para guru serta menjadi asas teori dan kaedah yang berharga untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran.
Profesor Huang Yaping kini memegang jawatan sebagai Profesor di Fakulti Sastera dan Komunikasi, Universiti Lautan China, merangkap Ahli Majlis Persatuan Pengajian Aksara Cina serta Pegawai Pengawas Pengajaran Universiti Lautan China. Beliau merupakan pelopor kepada teori "Pengajian Aksara Luas", editor utama terjemahan bersiri "Aksara dan Tamadun", mengetuai pelbagai projek peringkat kebangsaan dan wilayah, telah menerbitkan lapan buah monograf akademik, lebih daripada 40 kertas ilmiah, serta pernah menerima pelbagai anugerah akademik di peringkat wilayah dan bandar.