汶莱皇家警察部队代交通管制和调查局长高级警司 Pang Teck Ann在新闻发布上发言
汶莱皇家警察部队代交通管制和调查局长高级警司 Pang Teck Ann在新闻发布上发言

Kementerian Pengangkutan Rancang Pasang Pemantauan Kelajuan di Beberapa Lokasi September Ini

Published at Aug 21, 2025 02:51 pm
(Bandar Seri Begawan, 21hb) Timbalan Setiausaha Tetap (Pengangkutan) Kementerian Pengangkutan dan Infokomunikasi, Mohamad Salihin, dalam satu sidang media memaklumkan bahawa kementerian merancang untuk memasang peranti pemantauan kelajuan di beberapa lokasi terpilih pada bulan September, bertujuan memaparkan serta mengingatkan pemandu supaya mematuhi had laju apabila melalui kawasan tersebut.

Jawatankuasa Kebangsaan Keselamatan Jalan Raya (MKKJR) juga akan melancarkan kempen keselamatan jalan raya kebangsaan bertemakan “Perhatikan Kelajuan, Perhatikan Keadaan Jalan”, bertujuan meningkatkan keselamatan jalan raya melalui saranan kepada pemandu agar kekal berwaspada, mematuhi had laju dan mengambil berat semasa pemanduan.

Beliau menyatakan bahawa jawatankuasa turut bercadang untuk membendung peningkatan kadar kemalangan dan memupuk rasa tanggungjawab dalam kalangan pengguna jalan raya.
Jawatankuasa Kebangsaan Keselamatan Jalan Raya menggesa semua pengguna jalan raya agar sentiasa mematuhi peraturan dan undang-undang lalu lintas. Para pemandu juga diingatkan agar sentiasa berwaspada, memastikan lesen memandu dan cukai jalan masih sah, serta memastikan kenderaan dalam keadaan baik.

Mereka juga dinasihatkan supaya memakai tali pinggang keselamatan, mematuhi had laju, memperlahankan kenderaan sewaktu hujan atau selepas hujan, sentiasa berwaspada, serta memastikan persimpangan jalan selamat sebelum masuk atau membuat pusingan U.
Sementara itu, Pemangku Pengarah Jabatan Pengawalan & Siasatan Lalu Lintas Pasukan Polis Diraja Brunei (RBPF), Superintenden Kanan Pang Teck Ann, berkongsi laporan kemalangan jalan raya di negara ini, yang berdasarkan dua jenis — Garis Panduan Tuntutan Kenderaan Bermotor (MCG) — melibatkan kemalangan yang hanya dituntut insurans, dan Bukan Garis Panduan Tuntutan Kenderaan Bermotor (Non-MCG) — kemalangan yang dilaporkan kepada pihak polis.
Beliau berkongsi kes Non-MCG, iaitu kemalangan yang dilaporkan dan disiasat oleh RBPF, dari tahun 2020 hingga 2024 sebanyak 1,079 kes telah disiasat, dengan variasi angka yang tidak ketara, di mana kes terendah dan tertinggi yang dilaporkan setiap tahun ialah antara 1,043 hingga 1,163 kes.
Ini menunjukkan jumlah kes kemalangan yang disiasat oleh RBPF setiap tahun adalah agak stabil.

Beliau turut berkongsi lapan jenis utama kemalangan. Dari tahun 2020 hingga 2024, kemalangan kereta terbakar sendiri merangkumi lebih 50% daripada kemalangan yang dilaporkan; pelanggaran antara kenderaan hampir 30%; langgar lari pula 10%, biasanya berlaku di tempat letak kereta awam; kemalangan maut biasanya menyebabkan 11 hingga 17 kematian setahun, dengan tertinggi sebanyak 18 orang.
Beliau juga mendedahkan pada tahun 2020 jumlah denda pelanggaran trafik sebanyak 24,200, manakala dari 2021 hingga 2024 jumlah denda setiap tahun antara 14,560 hingga 18,288, dan tujuan utama saman ialah untuk mengurangkan kemalangan terutamanya yang melibatkan kecederaan atau kematian. Hanya pada tahun 2024, saman turut diberikan kepada kesalahan memandu tanpa lesen, mengubah suai kenderaan tanpa kebenaran, tidak memakai tali pinggang keledar serta menggunakan telefon bimbit semasa memandu.
Beliau menyatakan, dari tahun 2022 hingga Julai tahun ini, sebanyak 2,475 kesalahan lalu lintas kenderaan komersial telah direkodkan dan didenda.

Kesalahan lalu lintas menunjukkan trend menurun, di mana pada 2022 terdapat 960 denda, 2023 sebanyak 712 denda, 2024 sebanyak 462 denda dan dari Januari 2025 hingga kini 311 denda. Kesalahan biasa termasuk muatan berlebihan, memandu kenderaan tidak selamat, mengubah suai alat amaran kelajuan (SWD), memandu melebihi had laju, memandu kenderaan komersial/awam tanpa dokumen sah serta menggunakan tayar yang terlalu lama atau tidak selamat.
Pada Januari hingga Jun tahun ini, kesalahan-kesalahan ini masih berterusan. Walaupun kemalangan maut kurang daripada 0.1% daripada jumlah keseluruhan kemalangan yang dilaporkan, namun keselamatan jalan raya kekal menjadi cabaran berterusan, terutamanya dalam melindungi nyawa daripada tiga sebab utama kematian iaitu pemanduan melebihi had laju; tidak memakai tali pinggang keledar — yang meningkatkan risiko cedera parah atau mati; dan membuat pusingan tajam di simpang — sering kali menyebabkan kemalangan serius.


Author

Liew Yun Kim


相关报道