中国深远海多功能科学考察及文物考古船“探索3号”26日在中国广州南沙交付。
中国深远海多功能科学考察及文物考古船“探索3号”26日在中国广州南沙交付。

China "Eksplorasi 3" Kapal Penyelidikan Laut Dalam Ditampilkan Mempunyai Keupayaan Penyelidikan Zon Kutub Global

Published at Dec 27, 2024 11:40 am
Menurut laporan dari akaun WeChat "Xinhua Perspektif" China, kapal penyelidikan sains pelbagai guna laut dalam dan arkeologi "Eksplorasi 3" diserahkan pada 26 di Nansha, Guangzhou, China. Kapal ini mempunyai hak cipta intelektual sepenuhnya dan adalah kapal penyelidikan sains komprehensif pertama di China dengan keupayaan menyokong penjelajahan laut dalam dan selaman manusia di kawasan ais di seluruh dunia (termasuk zon kutub).

"Eksplorasi 3" berpanjang kira-kira 104 meter, mempunyai anjakan sekitar 10,000 tan, dan mempunyai keupayaan pemecahan ais dua hala di bahagian hadapan dan belakang, dengan jarak pelayaran sejauh 15,000 batu nautika, membawa 80 orang. Ia bukan sahaja dapat menjalankan penyelidikan saintifik laut dalam dan arkeologi, tetapi juga boleh menjalankan penyelidikan saintifik di perairan zon kutub pada musim panas, membolehkan keupayaan selaman manusia China berkembang dari kedalaman laut ke seluruh wilayah laut, seterusnya meningkatkan keupayaan kerja arkeologi laut dalam China.

"Eksplorasi 3" secara rasmi dimulakan pada Disember 2022, dibiayai secara bersama oleh kerajaan Wilayah Hainan, Sanya Yazhou Bay Science and Technology City Development and Construction Co., Ltd., dan Institut Sains Laut Dalam dan Kejuruteraan, Akademi Sains China, direka bentuk dan dibina sepenuhnya oleh Guangzhou Shipyard International China Shipbuilding Group, dengan lebih daripada 100 unit menyertai penyelidikan dan pembinaan, dan hampir 10 unit bertanggungjawab untuk mengintegrasi dan menghasilkan peralatan penting.

Dalam proses penyelidikan dan pembinaan, pelbagai institusi penyelidikan, syarikat, dan kolej dan universiti bekerjasama merungkai kebuntuan monopoli beberapa teknologi utama seperti teknologi reka bentuk kapal di kawasan ais, teknologi kawalan penempatan dinamik yang tepat di bawah muatan ais, dan teknologi kawalan kapal pintar.

Kapal ini dilengkapi dengan sistem moon pool kedap air terbesar yang dibangunkan oleh Institut 704 kapal China, sistem pendorongan elektrik bersepadu oleh Institut 711, sistem komunikasi akustik dan multi-beam yang dibangunkan oleh Institut Akustik Akademi Sains China, dan sistem kedudukan akustik yang dihasilkan oleh Universiti Kejuruteraan Harbin, yang merealisasikan penggunaan pertama kali bagi pelbagai sistem peralatan sokongan China.

Dalam aspek pembinaan kapal, Guangzhou Shipyard International memfokuskan kepada pencapaian utama dalam teknologi reka bentuk keseluruhan kapal di kawasan ais, teknologi kawalan pintar, teknologi imbuhan tepat suhu rendah, integrasi reka bentuk struktur beban ais dan beban berat, serta reka bentuk optimal dan pemasangan tepat peralatan sains dan teknologi penyelidikan.

Author

HIN


相关报道