砂拉越教育提升计划北砂区工作坊于美里举行。图为出席场面一瞥。
砂拉越教育提升计划北砂区工作坊于美里举行。图为出席场面一瞥。

Melalui Penetapan Matlamat yang Jelas dan Penyatuan Sumber yang Berkesan, Sarawak Menyasarkan Purata GPN 4.5% Menjelang 2027

Published at Dec 02, 2024 05:36 pm
 (Miri, 2 Nov) Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Jabatan Pendidikan Sarawak,  Dr Les Met, menyatakan bahawa sasaran Sarawak untuk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2024 adalah untuk mencapai kadar kelulusan 95%, dan mengurangkan Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) kepada 4.75%, sebagai asas untuk mencapai sasaran PNGK purata 4.5% menjelang 2027. 
 
"Pada tahun 2023, kadar kelulusan peperiksaan SPM Sarawak adalah 93.15%, dengan purata PNGK menurun kepada 4.92%. Ini adalah kemajuan ketara selepas melepasi ambang lebih dari 5.0 pada tahun 2019, dan berjaya kekal di bawah 5.0." 
 
Beliau menyatakan demikian ketika berucap di bengkel Pelan Peningkatan Pendidikan Utara Sarawak (SEEP) hari ini. 
 
Beliau berkata, meskipun Sarawak telah mencapai kemajuan tertentu dalam hasil pendidikan, tetapi berbanding negeri lain, ranking keseluruhan pendidikan Sarawak masih ketinggalan. Beliau optimis tentang masa depan, dan percaya bahawa melalui penetapan matlamat yang jelas dan penyatuan sumber yang berkesan, Sarawak mampu menunjukkan prestasi yang lebih baik. 
 
Beliau menyatakan bahawa Pelan Peningkatan Pendidikan Sarawak memberi tumpuan kepada "pendidikan berdasarkan bakat", di mana melalui pembahagian pelajar kepada 6 peringkat mengikut kemampuan mereka dan menyesuaikan kertas soalan, pelajar yang lebih lemah dapat dibantu untuk lulus peperiksaan, sekali gus meningkatkan tahap pendidikan keseluruhan di Sarawak. 
 
Dr Les Met mencadangkan agar pelan ini dimulakan dari kelas Tingkatan Empat untuk memastikan setiap pelajar berpeluang mendapatkan kelulusan tamat pengajian. Beliau juga menyeru agar jabatan pendidikan dan sekolah memberikan sokongan sepenuhnya kepada pelajar untuk membantu mereka menyelesaikan peperiksaan dengan jayanya. 
 
Beliau menekankan bahawa matlamat jangka panjang pembangunan pendidikan bukan sahaja untuk meningkatkan prestasi akademik pelajar semasa, tetapi juga untuk mengukuhkan kemampuan pembelajaran pelajar dalam bidang sains dan teknologi dari peringkat pendidikan asas. 
 
"Sekiranya kita mula memupuk keupayaan STEM pelajar dari Tingkatan Satu, kita mungkin melihat lebih ramai pelajar menyertai kursus sains menjelang 2027." 
 
Menurut perancangan jangka panjang, menjelang 2027, setiap sekolah seharusnya mempunyai sekurang-kurangnya 30% pelajar yang menyertai kurikulum sains tulen, dan 60% pelajar menyertai bidang sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM). 

Dr Les Met, menyatakan bahawa jabatan pendidikan akan memperkasa sokongan pengajaran dalam subjek-subjek berkaitan, memastikan pelajar dapat menguasai kemahiran utama, dan meletakkan asas yang kukuh untuk masa depan. 
 
Beliau menegaskan bahawa prestasi pendidikan di sekolah-sekolah luar bandar Sarawak telah menunjukkan peningkatan secara beransur-ansur, tetapi sekolah-sekolah di bandar juga perlu meningkatkan usaha mereka. Hanya dengan kemajuan serentak antara bandar dan luar bandar, Sarawak boleh mencapai kedudukan tertinggi dalam ranking pendidikan nasional. 
 
Beliau seterusnya menyatakan bahawa Sarawak kini mempunyai sumber guru yang mencukupi, dan kakitangan sekolah menengah hampir 100% ditempatkan. Sejak 2017, kerajaan Sarawak dan Jabatan Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak terus memberikan sokongan untuk pembangunan sekolah, dan tahun ini memastikan setiap sekolah dilengkapi dengan penolong pengetua, memperkuatkan pengurusan dan pembangunan pendidikan. 

"Keadaan pembangunan pendidikan Sarawak telah secara beransur-ansur bertambah baik, dan seterusnya kita akan memperhebatkan penerangan, menggalakkan pelajar untuk aktif menyertai pembelajaran dalam bidang teknologi dan sains, mencipta lebih banyak kemungkinan untuk masa depan pendidikan Sarawak." 

Author

HIN


相关报道