美国一家造船厂。(档案照)
美国一家造船厂。(档案照)

Tempahan Kapal China Menjunam Akibat Dasar Trump, Korea Jadi Pemenang Terbesar

Published at Jul 10, 2025 03:03 pm
Menurut siaran radio Perancis yang memetik laporan South China Morning Post, jumlah tempahan kapal China telah merosot dengan mendadak. "Selama bertahun-tahun, China merupakan negara pembina kapal terbesar di dunia, namun pada separuh pertama tahun 2025, jumlah tempahan baharu galangan kapal China jatuh 68% tahun ke tahun, kepada 26.3 juta tan berat mati."

Han Ning, Ketua Bahagian Asia ShipBid (Ningbo) Shipping Trading Co., Ltd. berkata: "Penurunan ini terutamanya disebabkan kebimbangan pemilik kapal global terhadap langkah-langkah Amerika Syarikat terhadap industri pembinaan kapal China dan penyesuaian terhadap perancangan yang sedang dibuat."

Selepas Trump memegang jawatan, beliau mengumumkan satu siri langkah menyasarkan industri pembinaan kapal China, dengan tujuan menghidupkan semula industri pembinaan kapal Amerika Syarikat. Pada tahun 1980-an, Amerika Syarikat telah melepaskan industri pembinaan kapal komersil, dan syarikat-syarikat Asia secara beransur-ansur memonopoli pasaran tersebut—pertama Jepun, kemudian Korea, dan dalam 15 tahun kebelakangan ini ialah China.

Pada April tahun ini, Amerika Syarikat mengumumkan akan mengenakan caj tambatan ke atas mana-mana kapal milik, dikendalikan, atau dibina oleh syarikat China yang berlabuh di pelabuhan AS—anggaran awal kos setiap kali berlabuh ialah AS$1.5 juta (6.37 juta ringgit), namun angka tersebut kini dirahsiakan selepas bantahan hebat daripada para eksekutif pelayaran Amerika Syarikat.

South China Morning Post menunjukkan cita-cita besar Trump mungkin diganggu oleh satu lagi pemimpin pasaran, iaitu Korea: "Hasrat Amerika Syarikat untuk membangunkan semula industri pembinaan kapal secara meluas dianggap sebagai peluang besar untuk Korea. Memandangkan Amerika Syarikat hampir tiada keupayaan membina kapal, syarikat pembinaan kapal Korea menjadi peneraju utama dalam pengembangan di AS."

Menurut pengiraan South China Morning Post, pegangan pasaran tempahan global China jatuh daripada 75% tahun lalu kepada 56% pada separuh pertama tahun 2025, manakala pegangan Korea meningkat daripada 14% kepada 30%. Korea kini memiliki 14.2 juta tan berat mati, mengekori rapat di belakang China, tetapi industri pembinaan kapal Amerika Syarikat masih belum bermula.

Author

联合日报newsroom


相关报道