市长俞小珊(前排左5)与众市议员合影于会客日新闻发布会上。
市长俞小珊(前排左5)与众市议员合影于会客日新闻发布会上。

Hari Bertemu Rakyat Majlis Bandaraya Miri Terima 11 Aduan dan Cadangan Awam

Published at Feb 07, 2025 03:16 pm
(Miri, 8hb) Majlis Bandaraya Miri hari ini mengadakan Hari Bertemu Rakyat kali kedua tahun ini di Pusat Penjaja Keadayan, bertukar pendapat dengan orang awam tentang masalah infrastruktur dan perkhidmatan awam, serta mengumpul pendapat dan cadangan untuk meningkatkan pengurusan dan tahap perkhidmatan majlis bandar.
 
Datuk Bandar Miri Adma Yii dalam sidang media Hari Bertemu Rakyat menyatakan, aktiviti kali ini menerima 11 aduan dan cadangan, termasuk 5 isu kejuruteraan, 2 masalah pengurusan kebersihan awam, 1 isu berkaitan landskap, 1 masalah tempat letak kereta dan 2 masalah kesihatan awam.
 
Beliau menerangkan berkaitan isu kejuruteraan, sistem saliran di Desa Murni tersumbat kerana pengumpulan sampah yang teruk, perlu menguatkan kerja pembersihan longkang, dan majlis bandar telah mempercepatkan pembersihan longkang tersebut. Bagi Pusat Penjaja Keadayan, reka bentuk penutup saliran semasa tidak mempermudah kerja pembersihan, disarankan mengganti dengan penutup saliran berbentuk gril; di samping itu, skrin pintar di pusat penjaja rosak, dan memerlukan pembaikan. Selain itu, saliran di Jalan Mulia, Taman Tudan Fasa 2 dan Lusut Jaya perlu dilebarkan dan diperdalam bagi meningkatkan kapasiti saliran.
 
Bagi masalah kesihatan awam, beliau menyatakan, kipas dan peralatan pencahayaan di Pusat Penjaja Keadayan rosak, memberi kesan kepada peniaga dan pelanggan, dan perlu dibaiki segera. Saliran di Desa Murni yang tersumbat memberi kesan kepada sistem saliran, dan majlis bandar akan mengukuhkan langkah pengurusan sampah. Di Kampung Tunku, jumlah tong sampah tidak mencukupi, dan majlis bandar akan mempertimbangkan penambahan tong sampah untuk memperbaiki keadaan kebersihan.
Dalam aspek isu landskap, Datuk Bandar menyatakan, penduduk Desa Murni mengadu mengenai pokok mangga yang perlu dipindahkan, dan majlis bandar akan mengatur penyelesaian. Berkaitan masalah tempat letak kereta, beliau menyebut pasar basah mencadangkan penambahan ruang letak kereta khusus untuk teksi bagi memperbaiki aturan lalu lintas.
 
Beliau juga menyatakan, sepanjang minggu lepas, Miri terus-menerus hujan lebat, menyebabkan tanah runtuh di beberapa kawasan dan masalah pengumpulan sampah besar seperti tilam. Oleh kerana tenaga kerja dan sumber majlis bandar adalah terhad, pihak berkuasa menyeru warga yang memiliki trak besar atau lori untuk secara sukarela membantu mengangkut sampah besar ke tapak pelupusan. Mereka yang berminat untuk memberikan bantuan boleh menghubungi Jabatan Pengurusan Kebersihan dan Penyelenggaraan (telefon: 442411) untuk mengaturkan waktu.
 
Selain itu, Datuk Bandar Adam Yii khusus berterima kasih kepada pasukan Majlis Bandaraya Miri dan kakitangan yang bertugas, yang tetap berada pada pos masing-masing di luar waktu kerja, aktif menangani pelbagai urusan majlis bandar. Beliau menekankan, apabila bencana berlaku, majlis bandar akan segera menggerakkan usaha menyelamat dan pembersihan, memberikan bantuan kepada orang awam, sambil berharap semua orang dapat sama-sama menjaga persekitaran bandar Miri.

Author

联合日报newsroom


相关报道