(Kuching, 6) Ketua Pegawai Eksekutif Sarawak Metro, Mazli Mustaffa, menyatakan bahawa projek Sistem Pengangkutan Bandaraya Kuching adalah untuk membangunkan infrastruktur pengangkutan yang lebih tersusun serta memperluas penggunaan kereta api pintar di kawasan lain di Sarawak.
Beliau menyatakan bahawa fasa pertama projek ini akan membina 3 laluan utama yang menghubungkan kawasan strategik sekitar Kuching.
"Laluan-laluan ini adalah laluan biru yang menghubungkan Rembus dan Pusat Perdagangan Bijak, laluan merah yang menghubungkan Terminal Kuching Sentral dan Pending serta laluan hijau yang menghubungkan Pending dan Damai. Pada fasa seterusnya, Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari telah mengumumkan pembinaan laluan kuning, yang akan menghubungkan hingga ke Batu Kawa."
Mazli Mustaffa dalam satu sesi temuduga khas dengan Unit Perhubungan Awam Sarawak, menyatakan bahawa sistem pengangkutan Bintulu-Samalaju juga dalam proses kajian kebolehlaksanaan, bagi menghubungkan Bandar Bintulu dengan Taman Perindustrian Samalaju, untuk menyokong aktiviti industri dan pergerakan tenaga kerja.
Apabila membicarakan tentang projek kereta api pintar, beliau menyatakan bahawa memandangkan Sarawak tidak mempunyai pengalaman dalam industri kereta api, dan kekurangan sumber tenaga mahir, maka perlu mengatasi beberapa cabaran utama.
Beliau berkata, pada masa ini, pelbagai langkah telah diambil untuk mengatasi masalah tersebut, termasuk membawa pakar Sarawak yang mempunyai pengalaman di luar negara kembali ke tanah air, untuk menyumbangkan pengetahuan profesional mereka kepada negara sendiri.
"Di samping itu, pelan pembangunan sosioekonomi juga dilaksanakan melalui latihan praktikal dan projek seperti Program Bakat Muda Metro Sarawak, untuk membangunkan tenaga kerja tempatan. Program ini juga bekerjasama dengan institusi pendidikan tinggi dan pusat latihan teknikal dan vokasional untuk merangka modul latihan yang memenuhi keperluan sistem kereta api pintar. Pada masa yang sama, program SEED juga memberi tumpuan kepada pembangunan ekosistem mampan, dengan memanfaatkan kilang di Demak Laut untuk pemasangan tempatan gerabak kereta api pintar sebanyak 33 unit."
Mazli Mustaffa menunjukkan bahawa mengubah pandangan masyarakat Sarawak terhadap kereta api pintar juga merupakan satu cabaran besar, kerana ramai yang terbiasa memandu kereta.
"Sarawak Metro bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa tempatan dan persekutuan untuk merangka standard dan peraturan baru agar sistem ART dapat beroperasi dengan selamat dan berkesan."
Beliau berkata, kereta api pintar ini menggabungkan teknologi canggih, kelestarian tenaga dan kecekapan operasi, dan dijangka akan menjadi alternatif pengangkutan awam yang lebih moden dan lebih mesra alam di Sarawak.