刘亚强呼吁执法单位本着“法律面前人人平等”的一视同仁原则,对事件作出彻查,勿因涉及政府部门就避重就轻。
刘亚强呼吁执法单位本着“法律面前人人平等”的一视同仁原则,对事件作出彻查,勿因涉及政府部门就避重就轻。

Liu Yaoqiang:Kesaksamaan Di Hadapan Undang-Undang, Penguatkuasaan Jangan Bersikap Dwistandard Demi Mengelak Kerugian Terhadap Kepercayaan Awam Terhadap Kerajaan

Published at Apr 26, 2025 10:40 am
Naib Presiden MCA, Datuk Liu Yaoqiang, mempersoalkan mekanisme pemantauan Kementerian Pendidikan berhubung kejadian kesilapan bendera 'Dua Bintang Lapan Jalur' dalam laporan analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan menyeru pihak penguatkuasa untuk menyiasat insiden itu secara menyeluruh berasaskan prinsip 'kesamarataan di hadapan undang-undang' tanpa mengelak tanggungjawab hanya kerana ia melibatkan jabatan kerajaan.

“Dokumen ini dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan dan secara langsung berkaitan dengan keputusan peperiksaan negara dan imej pendidikan, kesilapan sebegini tidak sepatutnya berlaku pada peringkat ini.”

Liu Yaoqiang menyatakan, jika media awam melakukan kesilapan serupa, pihak penguatkuasa biasanya akan segera campur tangan, memanggil orang yang bertanggungjawab dan pengurusan atasan untuk diambil keterangan, malah memulakan siasatan.

“Sebelum ini, apabila media membuat kesilapan dalam memaparkan imej bendera, pihak berkuasa berkaitan bertindak pantas, menjalankan siasatan. Kini apabila kesilapan sama dilakukan oleh agensi kerajaan, masyarakat juga tentunya mengharapkan pihak pengkuasa mengamalkan piawaian konsisten, adil tanpa prejudis.”

Beliau mengingatkan, penguatkuasaan undang-undang tidak boleh bersikap dwistandard, jika tidak, ia boleh menggugat kepercayaan masyarakat terhadap integriti kerajaan.

Liu Yaoqiang turut mengkritik kejadian ini mendedahkan kekurangan sensitiviti asas dan tanggungjawab dalam kalangan pegawai Kementerian Pendidikan semasa memproses dokumen awam, serta sistem pemantauan dan semakan yang sedia ada seolah-olah tidak berfungsi.

Beliau menyeru kerajaan agar menanggapi isu ini dengan serius, bukan sahaja dengan menyiasat individu yang bertanggungjawab, tetapi juga menilai semula proses kerja dan sistem kelulusan jabatan berkaitan bagi mengelakkan kejadian sama berulang, yang boleh menjejaskan keyakinan rakyat terhadap sistem pendidikan dan institusi negara.

Author

联合日报newsroom


相关报道