KUCHING: Cadangan untuk menggunakan rotan sebagai salah satu kaedah mendisiplinkan pelajar merupakan antara perkara yang perlu diambil perhatian dalam usaha membanteras gejala buli dan masalah disiplin di institusi pendidikan seluruh negara.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), M. Kulasegaran berkata, kerajaan sedang meneliti pelbagai cadangan berkaitan secara menyeluruh melalui sesi libat urus bersama pelbagai pihak bagi merangka dasar, peraturan serta undang-undang yang sesuai dengan keperluan semasa.

“Hukuman ini masih dilaksanakan, namun kerajaan akan meneliti bagaimana pelaksanaannya dilakukan serta mengambil kira pandangan masyarakat sebelum merumus dasar dan undang-undang berkaitan,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyempurnakan Dialog Awam Antibuli #GENERASITANPABULI Peringkat Sarawak, di sini, hari ini.
Beliau menjelaskan, perbezaan paling ketara hari ini ialah sikap ibu bapa yang sebenarnya perlu memainkan peranan penting dalam membentuk disiplin anak-anak terutamanya dalam dunia moden yang semakin mencabar kini.
“Mengapa saya katakan ibu bapa sangat penting? Kerana kini timbul persoalan, adakah sudah tiba masanya kita kembali kepada sistem lama iaitu menghukum menggunakan rotan? Adakah ia masih relevan?
“Dulu, apabila pelajar dirotan di sekolah, ibu bapa akan menambah hukuman di rumah. Sekarang, kalau anak dirotan, ibu bapa pula datang ke sekolah mempertikaikan tindakan guru. Ini menunjukkan perubahan besar dalam cara masyarakat memandang disiplin,” tegasnya.
Sementara itu, Timbalan Pengarah Sektor Pengurusan Hal Ehwal Murid, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Hirudin Mohit, menjelaskan bahawa hukuman rotan masih dibenarkan di sekolah, namun tertakluk kepada garis panduan dan prosedur ketat.
“Hukuman rotan masih dilaksanakan tetapi hanya sebagai langkah mendidik, bukan menghukum. Ia mesti dijalankan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh KPM,” katanya.
Beliau menegaskan bahawa tujuan utama hukuman tersebut ialah membentuk disiplin dan rasa tanggungjawab dalam kalangan murid, bukannya untuk mencederakan atau memalukan mereka.
Untuk rekod minggu lalu, Ketua Pengarah Pendidikan, Dr Mohd Azam Ahmad berkata, KPM tegas dengan pendirian untuk tidak menggunakan rotan sebagai alat mendidik murid, sebaliknya menekankan pendekatan pendidikan berasaskan nilai, adab dan pembangunan karakter.
Jelasnya, ia dengan melihat keperluan untuk membentuk generasi beradab dan berakhlak tinggi melalui bimbingan serta teladan, bukannya melalui hukuman fizikal.
Katanya, negara maju membuktikan bahawa sistem pendidikan yang menolak penggunaan rotan masih mampu melahirkan generasi berdisiplin dan beretika.