主要资源与旅游部常任秘书图蒂亚蒂颁发证书予学员
主要资源与旅游部常任秘书图蒂亚蒂颁发证书予学员

20 Peserta Latihan Jurulatih Perkhidmatan Bilik ASEAN Terima Sijil Layak

Published at Nov 10, 2025 02:24 pm
(Bandar Seri Begawan, 10hb) Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP) melalui Lembaga Pembangunan Pelancongan (JKP) telah mengiktiraf 20 orang peserta, termasuk kalangan akademik dan pekerja dalam industri hotel, yang telah memperoleh kelayakan sebagai jurulatih perkhidmatan bilik negara-negara ASEAN.
Program latihan jurulatih ini telah diadakan pada 3 hingga 8 November 2025 di Hotel Radisson.
Semasa majlis penutup program tersebut dan penyampaian sijil Jurulatih Perkhidmatan Bilik Negara-Negara ASEAN, Setiausaha Tetap Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Tuti Yati, hadir dan mengetuai majlis penyampaian sijil.

Naib Pemangku Pengarah Lembaga Pembangunan Pelancongan, Nurfarizah Muniyati, turut hadir sama.
Program latihan ini menumpukan pada dua matlamat utama: pertama, meningkatkan kemahiran peserta dalam melaksanakan dan memenuhi keperluan pengiktirafan di bawah Perjanjian Pengiktirafan Bersama ASEAN (MRA-TP); kedua, memastikan piawaian perkhidmatan bilik menjadi faktor utama untuk terus meningkatkan pengalaman tetamu hotel ke tahap bertaraf dunia, selain memastikan pematuhan menyeluruh kepada semua piawaian dalam Perjanjian Pengiktirafan Bersama (MRA) di peringkat serantau.
Dalam ucapan alu-aluan Naib Pemangku Pengarah, beliau menyatakan bahawa kakitangan perkhidmatan bilik menentukan kualiti dan tahap profesionalisme industri hotel di Brunei.
Beliau berkata, jurulatih yang baru diiktiraf kini memikul tanggungjawab penting untuk mempertahankan kualiti perkhidmatan negara.

Pensijilan mereka bukan sahaja menjamin tahap perkhidmatan cemerlang (yang merupakan identiti jenama Brunei), malah memastikan pematuhan penuh terhadap Perjanjian Pengiktirafan Bersama ASEAN. Pelaburan ini amat penting untuk meningkatkan daya saing Brunei di peringkat serantau.
Selepas menamatkan program ini, para peserta telah menguasai ilmu, kemahiran dan profesionalisme yang diperlukan untuk mereka bentuk dan melaksanakan program latihan yang memenuhi kehendak undang-undang sumber manusia negara (MRA).
Tindakan ini bertujuan untuk secara langsung meningkatkan kualiti dan tahap profesionalisme kakitangan barisan hadapan industri pelancongan negara, sekali gus memastikan tenaga kerja perkhidmatan hotel yang berkemahiran tinggi.
Komitmen ini merupakan sebahagian penting daripada usaha berterusan Brunei untuk mengekalkan tahap perkhidmatan yang cemerlang dan mengangkat reputasi negara, dengan negara ini terkenal kerana sifat keramahan penduduknya.
Jurulatih-jurulatih ini akan menjadi penggerak utama untuk memastikan setiap pelancong menikmati pengalaman yang selesa, bermakna dan sukar dilupakan di Negara Brunei. Lembaga Pembangunan Pelancongan amat mengiktiraf kepentingan perkhidmatan berkualiti kepada pelancong antarabangsa.

Ini selari dengan pelan pembangunan industri pelancongan oleh Jabatan Pembangunan Negara, serta menyokong inisiatif negara di bawah kepimpinan Jawatankuasa Pandu Industri Tenaga Kerja yang bertujuan meningkatkan dan memperkukuh kemahiran serta latihan semula tenaga kerja tempatan.
Inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan daya saing tenaga kerja di pasaran, memastikan kemahiran bersesuaian dengan keperluan industri, selain menyokong pemulihan pascapandemik melalui program latihan dan pembangunan keupayaan kepada para pemegang kepentingan industri pelancongan.
Lembaga Pembangunan Pelancongan akan terus komited dalam memacu inisiatif pembangunan keupayaan, memastikan setiap rantaian nilai pelancongan Brunei mengutamakan profesionalisme, kualiti tinggi dan mematuhi piawaian antarabangsa.

Author

Liew Yun Kim


相关报道