Kecerdasan buatan (AI) semakin pesat menyerap ke dalam kehidupan harian, dan gergasi rangkaian kopi Starbucks juga tidak ketinggalan, giat memperkenalkan teknologi AI untuk meningkatkan kecekapan operasi. Pada masa ini, sistem AI telah digunakan untuk membantu operasi di kedai, dan CEO syarikat turut berhasrat agar AI dapat meramalkan pesanan pelanggan pada masa depan, sekali gus mencipta pengalaman membeli-belah yang lebih mudah.
Menurut laporan media antarabangsa, Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks, Nicole baru-baru ini menyatakan ketika sidang kemuncak teknologi tahunan Dreamforce di San Francisco, Amerika Syarikat, bahawa syarikat kini aktif dalam pembangunan dan aplikasi kecerdasan buatan (AI). Beliau menjelaskan, AI kini sudah boleh membantu barista membuat minuman secara masa nyata di kedai, malah pada masa depan mungkin mampu meramalkan pesanan berdasarkan tingkah laku pelanggan, seterusnya memudahkan lagi proses pesanan. Nicole menegaskan bahawa matlamat Starbucks adalah untuk sekali lagi menjadi "syarikat perkhidmatan pelanggan terbaik di dunia".
Diketahui bahawa alat AI terbesar dan paling berkesan yang digunakan oleh Starbucks ketika ini ialah satu sistem yang dinamakan "Green Apron Assistant". Alat ini telah mula digunakan sejak Jun tahun ini dan kini telah diperluas ke banyak cawangan. Green Apron Assistant berfungsi seperti sebuah chatbot, terutamanya membantu pengurus kedai dalam operasi seperti panduan penyediaan minuman, pengurusan kerosakan peralatan dan sebagainya.
Nikole mendedahkan bahawa tumpuan pembangunan AI masa depan Starbucks akan diberikan kepada aplikasi mudah alih. Beliau memberi contoh, pada masa depan, pelanggan mungkin tidak perlu membuka aplikasi, sebaliknya hanya berkata kepada telefon "Saya mahu pesanan Starbucks saya, 10 minit lagi sampai", dan sistem secara automatik akan membuat pesanan berdasarkan kebiasaan pelanggan. Namun, Nicole turut menegaskan bahawa Starbucks tetap akan mengekalkan "manusia" sebagai teras, tidak akan menjadikan kedai sepenuhnya automatik, dan berharap bantuan AI dapat memperkukuh kualiti perkhidmatan staf kedai supaya pelanggan dapat merasai pengalaman membeli-belah yang lebih mesra.