面店老板表示,无法接受“一碗面供全家用”的情况。
面店老板表示,无法接受“一碗面供全家用”的情况。

3 Dewasa Bawa 4 Kanak-kanak Pesan Satu Mangkuk Mi Banyak Kali Tambah Mi, Bos Tak Tahan

Published at Aug 15, 2025 03:32 pm
“Wanita bawa lima kanak-kanak pesan satu mangkuk mi tambah mi percuma berkali-kali” – video ini baru-baru ini tersebar di internet China. Dalam video tersebut, pemilik kedai mi memarahi seorang pelanggan wanita kerana meminta tambah mi dua kali tetapi masih tak cukup, kemudian memberikan ulasan buruk kepada kedainya di platform. Kes ini menarik perhatian serta perbincangan warga maya.

Menurut laporan oleh Xiaoxiang Morning Post, wartawan mendapati insiden berlaku di sebuah kedai mi di Zhengzhou, Henan. Pada 14 Ogos, wartawan menghubungi bos kedai, yang menjelaskan bahawa video tular itu tidak tepat. Sebenarnya, pelanggan itu ialah tiga orang dewasa yang membawa empat kanak-kanak, “pesan dua hidangan makanan sejuk, perut lembu rebus, dan satu mangkuk mi he le serta membeli sepuluh sate kambing melalui promosi makanan.” Pemilik kedai menyatakan dua kali pertama mereka tambah mi untuk pelanggan itu, “selepas tambah kali ketiga, mereka datang lagi, tukang masak kami menolak permintaan tersebut. Beberapa minit kemudian, dia (pelanggan) terus beri ulasan buruk kepada saya.”

Pada petang 14 Ogos, wartawan menghubungi pemilik restoran yang terlibat, Encik Huo. Menurutnya, sekitar jam 7 malam 13 Ogos, tiga wanita dewasa membawa empat orang kanak-kanak (jumlah 7 orang) datang makan di kedainya. Mereka pesan mi he le berharga 13 yuan, perut lembu rebus 18 yuan, dua hidangan makanan sejuk serta sate kambing promosi berharga 15.8 yuan, jumlah bayaran sekitar 70 yuan (kira-kira 41 ringgit). Semasa makan, beberapa orang dewasa secara berasingan tambah mi untuk kanak-kanak sebanyak dua kali secara percuma.

Rakaman video di lokasi menunjukkan proses perbincangan selama kira-kira 6 minit antara Encik Huo dan salah seorang pelanggan wanita. Encik Huo memberitahu bahawa ketika itu dia menerangkan bahawa tambah mi percuma untuk seorang sahaja, jika kanak-kanak ramai lebih sesuai tambah satu mangkuk mi lagi secara berasingan. Namun, pelanggan wanita itu sangat emosi, tetap mahu tambah mi serta-merta dan terus beri ulasan buruk, menyebabkan pertelingkahan yang dirakam dalam video.

●Tak Boleh Terima “Satu Mangkuk Mi Untuk Satu Keluarga”

Encik Huo memberitahu bahawa kedainya sejak dibuka tiga tahun lalu sentiasa mengamalkan peraturan “Seorang satu mangkuk mi, tambah mi percuma sampai kenyang” – pelanggan yang beli satu mangkuk mi boleh tambah mi sampai puas hati secara percuma. Namun, peraturan itu hanya sesuai dalam situasi “seorang satu mangkuk”, jadi kedai tidak boleh terima “satu mangkuk dikongsikan seluruh keluarga.”

Bos kedai berkata dia pernah berbincang dengan pelanggan untuk padam ulasan buruk tetapi permintaan itu ditolak, pelanggan pula buat laporan polis dan balai polis Sanguanmiao telah datang untuk mengawal keadaan. Mengenai perkara ini, wartawan menghubungi balai polis Sanguanmiao, pegawai yang mengangkat telefon memberitahu bahawa mereka memang telah turun ke lokasi untuk mengadakan rundingan malam 13 Ogos.

Pemilik kedai memberitahu wartawan, selepas kedua-dua pihak ke balai polis, “Dia (pelanggan) mahu saya padam video, dia akan padam ulasan buruk, saya kata tidak boleh, kerana saya sudah sangat marah.”

Laporan lain turut menyatakan pemilik kedai memberitahu bahawa kedua-dua pihak akhirnya gagal capai kata sepakat. “Saya memang tidak setuju untuk berbaik semula, kalau pihak sana masih berkeras, saya akan guna saluran undang-undang.” Buat masa ini, bos kedai telah padam video sementara waktu dan akan mengaburkan muka individu sebelum memuat naik semula.

Pemilik kedai turut menyatakan dia terpaksa mengubah semula peraturan “tambah mi percuma”. Untuk masa depan, “pelanggan yang bawa kanak-kanak dan rasa tak cukup makan, jika mahu tambah mi mereka perlu beli secara berasingan.”

Author

联合日报newsroom


相关报道