马来西亚公司委员会(SSM)美里新办事处开幕仪式。
马来西亚公司委员会(SSM)美里新办事处开幕仪式。

Pembukaan Pejabat Baru SSM Miri, Serahan Fail Secara Dalam Talian Bermula Jun

Published at Apr 27, 2025 04:01 pm
(Laporan dari Miri 27hb) Selaras dengan agenda kerajaan untuk mempertingkatkan perkhidmatan digital, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) hari ini mengadakan majlis pembukaan pejabat baru di Miri dan mengumumkan bahawa bermula pada 1 Jun 2025, perkhidmatan serahan dokumen undang-undang secara fizikal di kaunter akan dihentikan sepenuhnya dan beralih kepada serahan atas talian.

Pejabat cawangan SSM baru yang terletak di kawasan komersial Marina Parkcity, iaitu Miri Times Square adalah pejabat pertama dari tujuh cawangan di seluruh negara yang beroperasi menggunakan premis sendiri. Pejabat ini akan menjadi pusat perkhidmatan utama untuk Miri dan kawasan sekitarnya termasuk Bintulu, Limbang dan Lawas, menyediakan pelbagai perkhidmatan seperti pendaftaran syarikat dan perkongsian liabiliti terhad (PLT), pemfailan dokumen, konsultasi pelanggan, sijil pengesahan dan pengesahan pengguna.


Selain cawangan Miri, SSM juga mempunyai ibu pejabat di Menara SSM Kuala Lumpur serta pejabat negeri di Melaka, Sarawak dan Perak. Cawangan di negeri lain masih beroperasi dengan menyewa premis.

Menurut data SSM sehingga 31 Mac 2025, Sarawak telah mendaftarkan 89,290 syarikat dan 2052 PLT, di mana 45,249 syarikat dan 1873 PLT masih aktif. Dalam kawasan cawangan Miri, terdapat 24,009 syarikat dan 397 PLT yang berdaftar, dengan 12,088 syarikat aktif dan 372 PLT aktif.

Memajukan Digitalisasi — Pelancaran Sistem MBRS 2.0

Bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan dan memudahkan proses, SSM giat melaksanakan pelbagai inisiatif digital, termasuk pelancaran Sistem Laporan Perniagaan Malaysia 2.0 (MBRS 2.0) yang ditingkatkan.

Sistem ini menggantikan kaedah kaunter tradisional, membenarkan perniagaan untuk mengemukakan laporan tahunan, penyata kewangan, permohonan eksepsi dan dokumen undang-undang lain melalui laman web rasmi SSM dan platform yang ditetapkan, meningkatkan kecekapan, ketelusan dan pengalaman pengguna dalam proses serahan.

Pelaksanaan sistem MBRS 2.0 ini dijalankan dalam tiga peringkat:

Peringkat pertama (bermula 1 Disember 2024): Meliputi laporan tahunan di bawah Akta Syarikat 2016, penyata kewangan yang belum diaudit, pernyataan syarikat pengecualian (EPC) dan lain-lain.
Peringkat kedua (bermula 1 Mac 2025): Diperluaskan kepada dokumen di bawah Akta Syarikat 1965 termasuk penyata institusi kewangan yang dikawal selia oleh Bank Negara dan laporan undang-undang syarikat asing.
Peringkat ketiga (bermula 1 Jun 2025): Meliputi penyata kewangan yang sudah diaudit serta semua permohonan penundaan dan pengecualian.
Pada masa itu, semua dokumen undang-undang perlu dikemukakan melalui sistem dalam talian MBRS 2.0, dan serahan di kaunter akan dihentikan sepenuhnya.

Langkah ini sejajar dengan dasar transformasi digital perkhidmatan awam yang digalakkan oleh Kerajaan Perpaduan Malaysia (Kerajaan Madani), dengan tujuan menyediakan pengalaman perkhidmatan yang lebih cekap, telus dan mesra untuk komuniti perniagaan dan orang awam.

Melaksanakan Tanggungjawab Sosial Secara Aktif

Semasa majlis tersebut, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan bin Mohd Ali turut mewakili SSM menyerahkan cukai agama korporat (Wakalah Zakat Korporat) dan sumbangan tanggungjawab sosial korporat (CSR) bernilai RM197,356. Ini termasuk sebuah van jenazah bernilai RM137,356 yang disumbangkan kepada Masjid Al Ummah di Miri. Terdapat juga RM60,000 diagihkan kepada golongan kurang bernasib baik, organisasi orang kurang upaya dan surau kecil di kawasan sekitar.


Author

Liew Li Mui


相关报道