KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Bernama) -- Rancangan Malaysia Ke-13 (RMK13) merupakan dokumen pembangunan negara yang komprehensif dan berdaya saing dalam menangani keperluan sosioekonomi semasa, menurut pandangan pakar ekonomi.
Berbeza daripada RMK12 yang banyak menumpukan kepada pemulihan pascapandemik COVID-19, RMK13 memacu pembangunan negara secara lebih strategik menerusi pelaksanaan dasar yang berorientasikan rakyat, pemerkasaan ekonomi digital dan kelestarian alam sekitar.
Pakar Ekonomi daripada Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (MUST) Prof Emeritus Dr Barjoyai Bardai berkata RMK13 mendapat maklum balas positif daripada pelbagai pihak termasuk akademia yang melihat rancangan itu berpaksikan kesejahteraan rakyat dan pembangunan ekonomi yang seimbang.
“Ia (RMK13) merangkumi pendekatan yang baik serta menyentuh isu-isu penting termasuk pendapatan tinggi, kelestarian alam sekitar dan kualiti kehidupan rakyat.
“Apa yang lebih penting, RMK13 memperkenalkan sistem pemantauan prestasi yang telus serta menuntut pelaporan tahunan kepada rakyat. Ini adalah satu lonjakan besar dalam memastikan setiap sasaran tidak sekadar kekal di atas kertas,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.
Pelan perancangan lima tahun bagi tempoh 2026 hingga 2030 itu, digariskan sebagai fasa terakhir dalam kerangka Rancangan Pembangunan Jangka Panjang Malaysia 2021-2030 di bawah Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030.
Ia memberikan penekanan kepada beberapa sektor utama iaitu ekonomi sosial, pembangunan dan pendidikan; keterjaminan makanan; transformasi industri kreatif; kesihatan; ekonomi hijau dan teknologi baharu.
Barjoyai berkata satu aspek penting yang perlu diberikan penekanan tuntas ialah keperluan melonjakkan sumbangan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
“PMKS kini menggaji lebih 65 peratus tenaga kerja negara tetapi hanya menyumbang kurang daripada 35 peratus kepada KDNK. Kita perlu meningkatkan sumbangan ini kepada sekurang-kurangnya 50 atau 60 peratus agar wujud keseimbangan yang lebih adil antara industri besar dan kecil,” katanya.
Peningkatan sumbangan PMKS dalam ekonomi negara katanya, bukan sahaja akan merangsang pertumbuhan ekonomi inklusif tetapi juga berupaya menyelesaikan isu ketidaksamaan pendapatan, memandangkan sektor itu menggaji jutaan pekerja dengan gaji sederhana dan rendah.
Pakar Ekonomi daripada Putra Business School Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata antara perbezaan utama RMK13 berbanding rancangan sebelumnya ialah kewujudan struktur pemantauan yang lebih dinamik dan responsif.
“RMK13 menetapkan penubuhan Jawatankuasa Pembangunan Negara serta pelaporan berkala kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).
"Ini bertujuan memastikan pelaksanaan dan pencapaian semua indikator prestasi utama (KPI) berjalan lancar dan tidak tergendala seperti yang pernah berlaku dalam RMK12,” katanya.
Antara penambahbaikan ketara dalam RMK13 ialah pelaksanaan pendekatan keseluruhan negara (whole-of-nation approach) yang mengintegrasikan kerjasama kerajaan, sektor swasta dan masyarakat, mekanisme pemantauan lebih dinamik di samping penekanan peralihan kepada ekonomi berpendapatan tinggi.
RMK13 menurutnya memberikan tumpuan kepada sektor-sektor berimpak tinggi seperti tenaga boleh baharu, teknologi hijau, elektrifikasi kenderaan serta ekonomi kreatif dan inovatif.
Ahmed Razman turut menyambut baik penekanan terhadap keseimbangan fiskal yang digariskan dalam RMK13 tanpa mengabaikan pertumbuhan ekonomi serta usaha mengurangkan defisit fiskal tahunan serta pengagihan pembangunan mengikut wilayah bagi mengurangkan jurang sosioekonomi antara negeri.
Sementara itu, Pensyarah Kanan Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Madya Dr Mustazar Mansur pula menyifatkan RMK13 sebagai kesinambungan kepada kajian separuh penggal RMK12 yang memperkenalkan 17 anjakan besar ke arah reformasi dasar.
RMK13 itu menurutnya bersifat terangkum dengan menekankan dua aspek utama iaitu keberkesanan dasar awam dan kecekapan pelaksanaannya selain menggabungkan kekuatan sektor awam dan swasta untuk merealisasikan projek berskala besar seperti pengangkutan awam dan infrastruktur.
“Kerajaan tidak boleh bergerak sendiri. Kerjasama dengan pihak swasta penting bagi pelaksanaan projek infrastruktur, sistem pengangkutan dan perkhidmatan sosial,” katanya.
Beliau berkata pendekatan RMK13 juga mengambil kira keseimbangan antara penawaran dan permintaan dalam ekonomi, termasuk keperluan modal insan berkemahiran, perumahan, kesihatan dan kesejahteraan sosial bagi membolehkan Malaysia lebih bersedia untuk menghadapi cabaran global.
“Kerajaan juga dilihat bersedia melakukan intervensi bersasar sekiranya terdapat perubahan landskap semasa, menjadikan RMK13 fleksibel dan adaptif terhadap cabaran baharu,” kata Mustazar yang juga merupakan Timbalan Pengarah Eksekutif (Pengurusan Fasiliti dan Digital) Pusat Pengurusan Penjanaan Universiti Kebangsaan Malaysia (JANA@UKM).
Berbeza daripada RMK12 yang banyak menumpukan kepada pemulihan pascapandemik COVID-19, RMK13 memacu pembangunan negara secara lebih strategik menerusi pelaksanaan dasar yang berorientasikan rakyat, pemerkasaan ekonomi digital dan kelestarian alam sekitar.
Pakar Ekonomi daripada Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (MUST) Prof Emeritus Dr Barjoyai Bardai berkata RMK13 mendapat maklum balas positif daripada pelbagai pihak termasuk akademia yang melihat rancangan itu berpaksikan kesejahteraan rakyat dan pembangunan ekonomi yang seimbang.
“Ia (RMK13) merangkumi pendekatan yang baik serta menyentuh isu-isu penting termasuk pendapatan tinggi, kelestarian alam sekitar dan kualiti kehidupan rakyat.
“Apa yang lebih penting, RMK13 memperkenalkan sistem pemantauan prestasi yang telus serta menuntut pelaporan tahunan kepada rakyat. Ini adalah satu lonjakan besar dalam memastikan setiap sasaran tidak sekadar kekal di atas kertas,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.
Pelan perancangan lima tahun bagi tempoh 2026 hingga 2030 itu, digariskan sebagai fasa terakhir dalam kerangka Rancangan Pembangunan Jangka Panjang Malaysia 2021-2030 di bawah Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030.
Ia memberikan penekanan kepada beberapa sektor utama iaitu ekonomi sosial, pembangunan dan pendidikan; keterjaminan makanan; transformasi industri kreatif; kesihatan; ekonomi hijau dan teknologi baharu.
Barjoyai berkata satu aspek penting yang perlu diberikan penekanan tuntas ialah keperluan melonjakkan sumbangan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
“PMKS kini menggaji lebih 65 peratus tenaga kerja negara tetapi hanya menyumbang kurang daripada 35 peratus kepada KDNK. Kita perlu meningkatkan sumbangan ini kepada sekurang-kurangnya 50 atau 60 peratus agar wujud keseimbangan yang lebih adil antara industri besar dan kecil,” katanya.
Peningkatan sumbangan PMKS dalam ekonomi negara katanya, bukan sahaja akan merangsang pertumbuhan ekonomi inklusif tetapi juga berupaya menyelesaikan isu ketidaksamaan pendapatan, memandangkan sektor itu menggaji jutaan pekerja dengan gaji sederhana dan rendah.
Pakar Ekonomi daripada Putra Business School Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata antara perbezaan utama RMK13 berbanding rancangan sebelumnya ialah kewujudan struktur pemantauan yang lebih dinamik dan responsif.
“RMK13 menetapkan penubuhan Jawatankuasa Pembangunan Negara serta pelaporan berkala kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).
"Ini bertujuan memastikan pelaksanaan dan pencapaian semua indikator prestasi utama (KPI) berjalan lancar dan tidak tergendala seperti yang pernah berlaku dalam RMK12,” katanya.
Antara penambahbaikan ketara dalam RMK13 ialah pelaksanaan pendekatan keseluruhan negara (whole-of-nation approach) yang mengintegrasikan kerjasama kerajaan, sektor swasta dan masyarakat, mekanisme pemantauan lebih dinamik di samping penekanan peralihan kepada ekonomi berpendapatan tinggi.
RMK13 menurutnya memberikan tumpuan kepada sektor-sektor berimpak tinggi seperti tenaga boleh baharu, teknologi hijau, elektrifikasi kenderaan serta ekonomi kreatif dan inovatif.
Ahmed Razman turut menyambut baik penekanan terhadap keseimbangan fiskal yang digariskan dalam RMK13 tanpa mengabaikan pertumbuhan ekonomi serta usaha mengurangkan defisit fiskal tahunan serta pengagihan pembangunan mengikut wilayah bagi mengurangkan jurang sosioekonomi antara negeri.
Sementara itu, Pensyarah Kanan Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Madya Dr Mustazar Mansur pula menyifatkan RMK13 sebagai kesinambungan kepada kajian separuh penggal RMK12 yang memperkenalkan 17 anjakan besar ke arah reformasi dasar.
RMK13 itu menurutnya bersifat terangkum dengan menekankan dua aspek utama iaitu keberkesanan dasar awam dan kecekapan pelaksanaannya selain menggabungkan kekuatan sektor awam dan swasta untuk merealisasikan projek berskala besar seperti pengangkutan awam dan infrastruktur.
“Kerajaan tidak boleh bergerak sendiri. Kerjasama dengan pihak swasta penting bagi pelaksanaan projek infrastruktur, sistem pengangkutan dan perkhidmatan sosial,” katanya.
Beliau berkata pendekatan RMK13 juga mengambil kira keseimbangan antara penawaran dan permintaan dalam ekonomi, termasuk keperluan modal insan berkemahiran, perumahan, kesihatan dan kesejahteraan sosial bagi membolehkan Malaysia lebih bersedia untuk menghadapi cabaran global.
“Kerajaan juga dilihat bersedia melakukan intervensi bersasar sekiranya terdapat perubahan landskap semasa, menjadikan RMK13 fleksibel dan adaptif terhadap cabaran baharu,” kata Mustazar yang juga merupakan Timbalan Pengarah Eksekutif (Pengurusan Fasiliti dan Digital) Pusat Pengurusan Penjanaan Universiti Kebangsaan Malaysia (JANA@UKM).