泰国普吉岛今年首七个月的游客人数显著增长,但许多游客的消费模式已改变,大部分只看不买,令当地小商家感叹生意比冠病疫情期间更冷清。
泰国普吉岛今年首七个月的游客人数显著增长,但许多游客的消费模式已改变,大部分只看不买,令当地小商家感叹生意比冠病疫情期间更冷清。

Corak Perbelanjaan Pelancong di Phuket Berubah, Perniagaan Kedai Kecil Suram

Published at Sep 22, 2025 09:46 am
(Phuket, 22hb) Pulau pelancongan terkenal Thailand, Pulau Phuket, telah mencatatkan jumlah pelancong yang tertinggi tahun ini, namun perusahaan kecil dan sederhana tempatan, khususnya kedai yang menjual barangan tempatan dan cenderamata, mengalami penurunan pendapatan, menonjolkan isu pertumbuhan bilangan pelancong yang tidak seiring dengan prestasi perniagaan.
Menurut laporan media Thailand Khaosod, usahawan Phuket memaklumkan bahawa perubahan corak perbelanjaan pelancong merupakan punca utama keadaan ini. Pelancong jarang berbelanja di kedai-kedai kecil tempatan, sebaliknya lebih gemar membeli-belah di pusat beli-belah besar kerana sering terdapat promosi dan diskaun, sesuatu yang tidak dapat ditandingi oleh kedai-kedai kecil.
Data rasmi menunjukkan, dalam tujuh bulan pertama tahun ini, Pulau Phuket menarik 7.6 juta ketibaan pelancong, meneruskan momentum pertumbuhan dan kebangkitan pelancong selepas tamatnya pandemik COVID-19. Berdasarkan data Pejabat Pelancongan Thailand Phuket, kadar penginapan purata hotel di Phuket dari Januari hingga Julai tahun ini adalah sebanyak 76.61%, dengan pendapatan keseluruhan mencecah 290 bilion baht (kira-kira RM38.3 bilion).
Bagaimanapun, gelombang pelancongan ini tidak diterjemahkan kepada pertumbuhan jualan perniagaan kecil tempatan, terutamanya disebabkan perubahan corak perbelanjaan pelancong.
Setiausaha Agung Dewan Perniagaan Phuket, Chalan berkata: "Keadaan perniagaan sekarang lebih suram berbanding ketika pandemik COVID-19, perusahaan kecil dan sederhana sangat terkesan. Pelancong jarang berbelanja di kedai-kedai kecil tempatan, penduduk juga kekurangan pendapatan boleh guna. Pelancong lebih suka ke pusat beli-belah besar kerana sering ada promosi."
Penjual kecil di bandar lama Phuket, Ami, mendapati ramai pelancong hanya melihat tetapi tidak membeli. "Kebanyakan pelancong di sini adalah dari India, China, dan negara Arab, pelancong Eropah sangat sedikit. Walaupun agensi pelancongan memasukkan lawatan ke bandar lama dalam jadual mereka, namun mereka tidak lagi memperuntukkan masa untuk membeli-belah seperti dahulu."
Ramai peniaga yang menjual cenderamata dan makanan tempatan berkata, langkah kerajaan Thailand sebelum ini seperti program "Kita Melancong Bersama" ada memberi rangsangan kecil terhadap jualan, tetapi pendapatan keseluruhan masih menurun.
Situasi di Phuket mencerminkan cabaran baharu yang dihadapi ekonomi Thailand yang bergantung kepada pelancongan, iaitu pertambahan jumlah pelancong belum tentu mampu merangsang pendapatan usahawan tempatan. Para peniaga menggesa kerajaan agar memberi perhatian serius terhadap isu ini dan mengambil langkah merangsang perbelanjaan, supaya peniaga kecil benar-benar dapat menikmati manfaat daripada pemulihan industri pelancongan.

Author

联合日报新闻室


相关报道