(前排就座,从左至右)副主任兼秘书处主席、质量保证与政策合规委员会成员蒂薇·卡米丁博士(Dr. Hajah Tiwi Kamidin),Dr. Lynn Ling Yew Hua,以及秘书处秘书、质量保证与政策合规委员会成员Dr. Huang Chwei Ing。
(前排就座,从左至右)副主任兼秘书处主席、质量保证与政策合规委员会成员蒂薇·卡米丁博士(Dr. Hajah Tiwi Kamidin),Dr. Lynn Ling Yew Hua,以及秘书处秘书、质量保证与政策合规委员会成员Dr. Huang Chwei Ing。

Universiti Curtin Laksanakan Projek Perintis Latihan Guru Inovatif di Sarawak

Published at Jun 09, 2025 10:41 am
MIRI, 9 Jun — Universiti Curtin Malaysia telah melancarkan inisiatif latihan inovatif bertujuan meningkatkan kemahiran pengajaran pendidik di Sarawak.

Latihan selama dua hari ini diadakan di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Sarawak di Miri, dengan tema "Program Pendidikan Berasaskan Hasil dan Pemindahan Pengetahuan – Inovasi dalam Pengajaran untuk Meningkatkan Pembelajaran". Seramai 22 orang profesional pendidikan menyertai program pembangunan profesional intensif ini.

Program ini memberi fokus kepada penerapan prinsip Pendidikan Berasaskan Hasil (OBE) dan Pemindahan Pengetahuan (KT) ke dalam pengajaran harian. Pendekatan ini menggalakkan para pendidik untuk mengubah cara tradisional penyampaian pengajaran dan mempersiapkan pelajar dengan lebih baik menghadapi cabaran dunia sebenar.

Latihan ini diketuai oleh Dr. Lynn Ling Yew Hua, pensyarah kanan di Universiti Curtin Malaysia, bersama pasukan pakar akademik dari Fakulti Perniagaan universiti tersebut. Ia terdiri daripada enam modul latihan.

"Inisiatif ini bukan sekadar tentang teknik pengajaran, tetapi juga untuk memberdayakan pendidik menjadi pemangkin perubahan," kata Dr. Ling.

"Kami membantu guru menyampaikan kandungan pembelajaran dengan cara yang boleh diukur, berkesan, dan relevan di peringkat global."

Kandungan modul meliputi topik seperti penilaian rakan sebaya, gamifikasi, pembelajaran berasaskan masalah, serta integrasi teknologi realiti maya (VR) yang sangat bermanfaat bagi pelajar yang mempelajari Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua (ESL). Para peserta juga meneroka peranan kecerdasan buatan (AI) dalam mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih diperibadikan.

Modul latihan ini dibangunkan melalui kerjasama dengan Pejabat Pendidikan Daerah Miri, disesuaikan untuk menangani cabaran pendidikan tempatan sambil sejajar dengan agenda reformasi pendidikan nasional Malaysia.

Menurut tinjauan pasca-program, para peserta melaporkan peningkatan keyakinan dalam mengaplikasikan strategi pembelajaran aktif serta lebih terbuka terhadap integrasi alat digital dalam bilik darjah.

"Program pembangunan profesional seperti ini bukan hanya memberikan latihan, tetapi juga mewujudkan rangkaian inovasi, sokongan, dan perkongsian kepakaran," tambah Dr. Ling.

Susulan kejayaan program perintis ini, Universiti Curtin Malaysia merancang untuk bekerjasama dengan lebih banyak institusi latihan guru dan badan pendidikan di seluruh Malaysia.

Author

联合日报新闻室


相关报道