(China, 20hb) — Majalah di bawah Persatuan Industri Automotif China, "Automotive Review" melaporkan Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat bercadang melaksanakan dasar "melarang penukaran kereta baharu kepada kereta terpakai dalam tempoh enam bulan selepas pendaftaran".
Laporan ini diterbitkan di laman rasmi "Automotive Review" pada 25 Jun dan sekali lagi diterbitkan di akaun WeChat rasmi majalah tersebut pada hari Sabtu (19 Julai).
Laporan menyebut, menghadapi isu lambakan "kereta terpakai sifar kilometer", Kementerian Perdagangan dilaporkan telah mengadakan mesyuarat tertutup bersama institusi industri dan pengeluar automotif pada bulan Mei, menegaskan perlunya memperketat pengawasan menyeluruh dan menubuhkan sistem penilaian kredit; Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat juga bercadang melaksanakan dasar "melarang penukaran kereta baharu kepada kereta terpakai dalam tempoh enam bulan selepas pendaftaran" bagi menyekat peluang arbitrasi dari punca.
Selain itu, Persatuan Edaran Automotif China pula merancang untuk memperkenalkan sistem kod unik eksport kereta terpakai, sementara syarikat seperti Chery, BYD dan lain-lain telah memulakan mekanisme tanggungjawab ke atas peniaga yang melanggar peraturan pendaftaran.
"Kereta terpakai sifar kilometer" merujuk kepada kenderaan yang telah didaftarkan tetapi hampir tidak digunakan dan jarak perjalanan sangat rendah, biasanya hampir kepada 0 kilometer.
Laporan Reuters menyatakan bahawa kemunculan kereta terpakai sifar kilometer di China berlaku kerana persaingan sengit di pasaran automotif terbesar dunia itu, ditambah pula dengan lebihan kapasiti yang telah lama berlarutan sehingga mengakibatkan perang harga yang kejam selama bertahun-tahun di pasaran automotif China.
Laporan "Dahebao" sebelum ini memaklumkan, Bahagian Promosi Pengguna Kementerian Perdagangan telah mengadakan mesyuarat tertutup pada 28 Mei, menjemput BYD, Dongfeng Motor, Guazi Used Cars dan syarikat serta institusi industri lain untuk berbincang mengenai isu "kereta terpakai sifar kilometer". Fenomena ini menjadi perhatian selepas didedahkan secara terbuka oleh Pengerusi Great Wall Motors, Wei Jianjun, yang menyatakan terdapat tiga hingga empat ribu peniaga di platform kereta terpakai tempatan menjual kereta baharu yang terus dijual selepas didaftarkan.
Laporan ini diterbitkan di laman rasmi "Automotive Review" pada 25 Jun dan sekali lagi diterbitkan di akaun WeChat rasmi majalah tersebut pada hari Sabtu (19 Julai).
Laporan menyebut, menghadapi isu lambakan "kereta terpakai sifar kilometer", Kementerian Perdagangan dilaporkan telah mengadakan mesyuarat tertutup bersama institusi industri dan pengeluar automotif pada bulan Mei, menegaskan perlunya memperketat pengawasan menyeluruh dan menubuhkan sistem penilaian kredit; Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat juga bercadang melaksanakan dasar "melarang penukaran kereta baharu kepada kereta terpakai dalam tempoh enam bulan selepas pendaftaran" bagi menyekat peluang arbitrasi dari punca.
Selain itu, Persatuan Edaran Automotif China pula merancang untuk memperkenalkan sistem kod unik eksport kereta terpakai, sementara syarikat seperti Chery, BYD dan lain-lain telah memulakan mekanisme tanggungjawab ke atas peniaga yang melanggar peraturan pendaftaran.
"Kereta terpakai sifar kilometer" merujuk kepada kenderaan yang telah didaftarkan tetapi hampir tidak digunakan dan jarak perjalanan sangat rendah, biasanya hampir kepada 0 kilometer.
Laporan Reuters menyatakan bahawa kemunculan kereta terpakai sifar kilometer di China berlaku kerana persaingan sengit di pasaran automotif terbesar dunia itu, ditambah pula dengan lebihan kapasiti yang telah lama berlarutan sehingga mengakibatkan perang harga yang kejam selama bertahun-tahun di pasaran automotif China.
Laporan "Dahebao" sebelum ini memaklumkan, Bahagian Promosi Pengguna Kementerian Perdagangan telah mengadakan mesyuarat tertutup pada 28 Mei, menjemput BYD, Dongfeng Motor, Guazi Used Cars dan syarikat serta institusi industri lain untuk berbincang mengenai isu "kereta terpakai sifar kilometer". Fenomena ini menjadi perhatian selepas didedahkan secara terbuka oleh Pengerusi Great Wall Motors, Wei Jianjun, yang menyatakan terdapat tiga hingga empat ribu peniaga di platform kereta terpakai tempatan menjual kereta baharu yang terus dijual selepas didaftarkan.