与汶莱有深刻渊源的新加坡社科大学国际处主任云昌耀教授(右3)、华南师大国际文化学院东南亚研究中心赵凯莉博士(右),柯柳廷(左2)、吴俊霖(左)与沈仁祥在报到处喜相逢
与汶莱有深刻渊源的新加坡社科大学国际处主任云昌耀教授(右3)、华南师大国际文化学院东南亚研究中心赵凯莉博士(右),柯柳廷(左2)、吴俊霖(左)与沈仁祥在报到处喜相逢

Ucapan Utama Shen Renxiang: Penyelesaian Brunei Menggabungkan Kebijaksanaan China

Published at Nov 18, 2025 12:13 pm
(Bandar Seri Begawan, 18hb) — Dalam era kecerdasan buatan yang melanda seluruh dunia hari ini, bagaimana menjalinkan kerjasama antarabangsa untuk melahirkan bakat elit tempatan yang lestari dalam era digital telah menjadi isu penting. Pada 15 hingga 16 November, di Forum Asia Tenggara 2025 yang diadakan di Universiti Normal China Selatan, mentor "Kelas Budaya" Brunei, Shen Renxiang telah dijemput untuk menghadiri dan menyertai.
Ucapan utama yang disampaikan oleh Shen Renxiang telah menyediakan satu pelan "Penyelesaian Brunei" yang menggabungkan "Kebijaksanaan China" yang mendapat banyak perhatian terhadap isu ini.

Salah satu sub-forum kali ini, bertemakan pendidikan ialah “Meningkatkan Kualiti dan Perkongsian Pendidikan dan Sains antara China dan Asia Tenggara di bawah Latar Belakang AI”, dengan sejumlah 12 artikel berkaitan. Dalam forum itu, mentor Shen Renxiang menghuraikan pelan “Pemberdayaan Elit Pendidikan Digital China-Brunei & Pembangunan Ekosistem Bersama".
Shen Renxiang menegaskan bahawa kerjasama pendidikan tradisional biasanya tertumpu kepada pemindahan sumber dan kerjasama projek, manakala pelan baharu ini bertujuan merealisasikan perubahan paradigma yang menyeluruh—daripada “pemindahan sumber” kepada “pembinaan kapasiti bersama”, daripada “kerjasama projek” kepada “penyepaduan ekosistem”.
Beliau menekankan matlamat akhir pelan ini bukanlah sekadar pemindahan teknologi, tetapi bersama-sama membangunkan ekosistem pendidikan digital yang dapat berkembang sendiri dan berinovasi secara berterusan bersama Brunei, dengan terasnya ialah memberi kuasa kepada bakat elit tempatan untuk menjadi pemacu dalaman transformasi negara Brunei.

Dalam penghuraian tersebut, Shen Renxiang melakar empat teras pelaksanaan pelan ini:
1. Sistem Pendidikan Berlapis yang Tepat: Pelan ini merangkumi keseluruhan rantaian pendidikan dari K-12 hingga pendidikan vokasional dan pengajian tinggi. Di peringkat sekolah rendah dan menengah, “model pusat dan satelit” sekolah perintis dan pertandingan terbuka akan diwujudkan, menanam benih AI di kalangan masyarakat. Dalam pendidikan vokasional, akan diwujudkan “Stesen Pemberdayaan AI”, membangunkan kursus “Bahasa Cina + AI” secara kontekstual seperti “Pemandu Pelancong AI Bahasa Cina Pintar” untuk terus memperkasa industri utama Brunei seperti pelancongan dan kewangan. Di peringkat pengajian tinggi, melalui "mikro-profesional" dan "biasiswa pusingan tertutup", bakat penyelidik AI terbaik akan dibentuk serta memastikan mereka kembali menyumbang kepada negara.
2. Platform Praktikal “AI + Industri”: Cadangan untuk menganjurkan “Pertandingan Inovasi Industri AI”, di mana soalan disediakan oleh kementerian rasmi, disokong oleh syarikat teknologi China, membolehkan pelajar menghadapi cabaran industri sebenar, memacu pelaksanaan langsung penyelesaian inovatif, melengkapkan kitaran nilai dari pembelajaran ke penciptaan.

3. Infrastruktur Pendidikan Digital: Untuk memastikan kerjasama yang lestari dan boleh diperluaskan, pelan ini mencadangkan "pengawanan" bilik darjah pintar dengan mengakses kuasa pengkomputeran awan untuk mengurangkan kos tempatan, serta memperdalam rangkaian "Sekolah Saudara", menjalankan kelas dan pembelajaran projek rentas negara secara serentak.
4. Strategi Pelaksanaan & Jaminan: Demi memastikan kejayaan, pelan ini menitikberatkan reka bentuk atasan, penyesuaian budaya tempatan, pembinaan jenama berkualiti tinggi dan penilaian bebas pihak ketiga, bertujuan membina model kerjasama berkualiti tinggi yang boleh diuji masa.

Dalam kesimpulan, beliau mengangkat nilai strategik kerjasama ini. Bagi Brunei, tindakan ini bakal melahirkan enjin utama kepelbagaian ekonomi negara, membina identiti negara bijak “kecil dan indah, padat dan kuat” di kalangan ASEAN dan dunia Islam. Bagi China, kejayaan di Brunei akan menjadi penanda aras tinggi pendidikan digital China ke luar negara, menyediakan jaminan kepercayaan kukuh kepada model teknologi dan pembangunan China untuk memasuki pasaran Asia Tenggara yang lebih luas, serta benar-benar memacu pembinaan “Komuniti Berkongsi Nasib Digital China-ASEAN”.
Pelan ini menjadikan "ketepatan" dan "elitisme" sebagai kelebihan utama, menolak pengembangan secara kasar sebaliknya memilih laluan penembusan mendalam demi memaksimumkan nilai. Ia bukan sekadar satu kerjasama pendidikan, malah merupakan projek kerjasama negara yang menyeluruh melalui pendidikan untuk memperdalam kepercayaan bersama strategi kedua-dua negara dan memajukan kolaborasi industri, serta menawarkan paradigma yang sangat memberi inspirasi untuk meningkatkan kualiti kerjasama pendidikan dan sains antara China dan negara-negara Asia Tenggara.

Author

Liew Yun Kim


相关报道