出席主宾座的嘉宾
出席主宾座的嘉宾

Majlis Makan Tengahari Baiduri & Dewan Perniagaan Melayu Brunei — Strategi Praktikal Menangani Penipuan Dalam Talian

Published at Nov 18, 2025 12:02 pm
(Bandar Seri Begawan, 18hb) Bank Baiduri bersama Dewan Perniagaan Melayu Brunei (PPPMB) baru-baru ini telah bekerjasama menganjurkan 'Majlis Makan Tengahari Baiduri 2025', iaitu satu forum perbincangan bertemakan 'Melindungi Keselamatan Perniagaan Brunei — Strategi Praktikal Menangani Penipuan, Penipuan Kewangan, dan Ancaman Keselamatan Siber'.
Acara ini telah diadakan di dewan tingkat 8 Ibu Pejabat Bank Baiduri dan menghimpunkan pemain industri perniagaan Brunei dalam usaha membincangkan strategi praktikal berdepan ancaman penipuan, penyelewengan dan jenayah siber yang semakin berleluasa.

Forum ini diadakan dalam bentuk perbincangan panel dan dipengerusikan oleh Pengarah Urusan Confer Sdn Bhd, Allen Lai. Ahli panel yang turut serta adalah: Ketua Pembangunan IT Bank Baiduri, Izzati Mohd Noor; Setiausaha Ekonomi Dewan Perniagaan Melayu Brunei, Pg Subandi @ Muhammad Abdul Fattah; Ketua Pegawai Eksekutif Cybersafe Pte Ltd Singapura, Dave Gurbani; dan Ketua Pegawai Maklumat Keselamatan, Agensi Keselamatan Siber Brunei, Mohamad Azad Zaki Haji Mohd Tahir.
Panel telah bersama-sama berkongsi strategi yang boleh dilaksanakan bagi membantu syarikat mencegah penipuan dan penyelewengan, mengukuhkan rangka kerja keselamatan siber, serta meningkatkan kawalan dalaman dan kesedaran pekerja demi memperkasakan daya tahan organisasi.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Jabatan Perbendaharaan & Perbankan Institusi Kumpulan Bank Baiduri, Pengiran Acharyen berkata: "Majlis makan tengahari ini bertujuan untuk merapatkan satu jurang penting dalam ekosistem perniagaan kami. PKS ialah tunjang ekonomi Brunei, namun sering kekurangan sumber dan kepakaran untuk menangkis ancaman siber. Kami berharap melalui majlis seperti ini, syarikat-syarikat, khususnya PKS, boleh menerima pandangan dan alat yang boleh terus digunakan untuk memperkukuh tahap keselamatan siber serta melindungi operasi mereka."
Naib Pengerusi Perdagangan Dewan Perniagaan Melayu Brunei, Suni menambah: "Di zaman ancaman digital yang semakin kompleks, semua perniagaan termasuk yang beroperasi di Brunei harus mengutamakan perlindungan ke atas operasi, aset dan maklumat sensitif mereka. Sama ada anda mengendalikan perniagaan kecil tempatan atau perusahaan besar, risiko penipuan, penyelewengan dan kelemahan keselamatan siber boleh membawa kesan yang besar — sama ada dari aspek kerugian kewangan mahupun kerosakan reputasi."
Untuk maklumat lanjut mengenai Bank Baiduri, sila layari www.baiduri.com atau ikuti akaun media sosial rasmi bank tersebut, atau hubungi talian khidmat pelanggan 24 jam di 244 9666.

Author

Liew Yun Kim


相关报道