(Bandar Seri Begawan, 8 Jun) Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Setia Awang Hj Ahmaddin mendedahkan bahawa pada tahun 2024, pelbagai agensi kerajaan telah mengendalikan lebih daripada 654,000 aduan awam yang dihantar melalui talian hotline 'Talian Darussalam 123', menandakan komitmen tegas kerajaan untuk menyelesaikan isu-isu masyarakat di seluruh negara.
Beliau berkata, daripada lebih 1.2 juta aduan yang dihantar tahun lalu melalui WhatsApp, emel dan panggilan hotline, majoritinya berasal dari komuniti perkampungan, di mana 91% telah berjaya diselesaikan oleh agensi kerajaan berkaitan.
Menurut Menteri, Talian Darussalam 123 memainkan peranan penting dalam menyokong matlamat kedua Wawasan Brunei 2035 untuk menyediakan kualiti hidup yang tinggi kepada rakyat.
Beliau turut menggariskan projek-projek pembangunan infrastruktur di bandar dan kawasan luar bandar bagi tempoh pertengahan 2022 hingga 2025, termasuk: membaik pulih jambatan di Kampung Ayer; menaik taraf jalan raya yang mudah terkesan oleh banjir atau kerosakan; menaik taraf rumah penginapan dan gerai untuk kemudahan pelanggan serta pelancong; dan berterusan meningkatkan bekalan air bersih serta kemudahan elektrik asas.
Beliau menegaskan kerjasama erat antara komuniti dan agensi kerajaan, serta platform mudah seperti Talian Darussalam 123, memperlihatkan model tadbir urus yang responsif dan berorientasikan rakyat.
Menurut Menteri, Talian Darussalam 123 memainkan peranan penting dalam menyokong matlamat kedua Wawasan Brunei 2035 untuk menyediakan kualiti hidup yang tinggi kepada rakyat.
Beliau turut menggariskan projek-projek pembangunan infrastruktur di bandar dan kawasan luar bandar bagi tempoh pertengahan 2022 hingga 2025, termasuk: membaik pulih jambatan di Kampung Ayer; menaik taraf jalan raya yang mudah terkesan oleh banjir atau kerosakan; menaik taraf rumah penginapan dan gerai untuk kemudahan pelanggan serta pelancong; dan berterusan meningkatkan bekalan air bersih serta kemudahan elektrik asas.
Beliau menegaskan kerjasama erat antara komuniti dan agensi kerajaan, serta platform mudah seperti Talian Darussalam 123, memperlihatkan model tadbir urus yang responsif dan berorientasikan rakyat.