Vodka sentiasa menjadi tunjang utama eksport minuman keras Poland, namun wiski telah menunjukkan pertumbuhan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Nilai eksport pada tahun 2021 ialah 40 juta zloty (45.32 juta ringgit), meningkat kepada 197 juta zloty (223 juta ringgit) pada tahun 2024, prestasi yang cemerlang dan telah menjadikan produk eksport minuman keras Poland lebih pelbagai.
Menurut laporan terbaharu yang dikeluarkan oleh Persatuan Majikan Industri Minuman Keras Poland (ZPPPS), jumlah nilai eksport minuman keras Poland dalam tempoh 10 tahun lalu telah meningkat secara purata 11% setahun, dengan nilai keseluruhan pada tahun 2024 mencecah 2.4 bilion zloty (2.7 bilion ringgit), melebihi nilai eksport susu, mentega dan yogurt.
Laporan itu menyebut, vodka masih merupakan tunjang utama eksport minuman keras Poland, dengan nilai jualan luar negara hampir 900 juta zloty (1 bilion ringgit) tahun lepas, pasaran utama termasuk Perancis, Amerika Syarikat, Hungary, United Kingdom dan Jerman; namun, struktur eksport minuman keras Poland kini menjadi "semakin pelbagai".
Menurut statistik persatuan tersebut, pada tahun 2002, vodka menyumbang kira-kira 80% daripada jumlah eksport minuman keras, tetapi kini telah menurun kepada kira-kira 38%; wiski pula melonjak menjadi salah satu kategori eksport penting, dengan jumlah nilai eksport sekitar 8.2%.
Jenama wiski tempatan Poland semakin menonjol di peringkat antarabangsa. Berdasarkan maklumat yang diberikan oleh laman web bebas berbahasa Inggeris Poland Notes, Paprocki Single Cask Whisky telah memenangi pingat perak Wiski Dunia di pertandingan International Spirits Challenge 2023.
Laporan ZPPPS menunjukkan, industri minuman keras dijangka akan membawa hasil cukai penggunaan sehingga 10.3 bilion zloty (11.7 bilion ringgit) kepada kerajaan Poland pada tahun 2024; pada tahun yang sama, hasil cukai penggunaan daripada bir adalah sebanyak 3.7 bilion zloty (4.2 bilion ringgit), manakala wain menyumbang 600 juta zloty (700 juta ringgit).