(Miri, 23hb) Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi Malaysia, Dato' Sri Mustapa, menyeru institusi pendidikan tinggi tempatan untuk bekerjasama dengan industri dalam usaha membentuk sistem bakat yang adaptif, tahan uji, dan berdaya saing global bagi menghadapi cabaran global yang sentiasa berubah.
Dalam ucapannya semasa majlis penutup "Dialog Universiti dan Industri Kawasan Borneo 2025 dan Pameran Kerjaya" siang tadi, beliau menyatakan bahawa Kementerian Pendidikan telah merangka "Pelan Pembangunan Pendidikan Tinggi 2025-2035" sebagai panduan untuk pembangunan masa depan pendidikan tinggi negara. Acara dialog dan pameran kerjaya seperti ini merupakan platform penting untuk mendorong pihak berkepentingan mengambil bahagian secara aktif dalam penggubalan dan pembaharuan dasar pendidikan.
"Kita berada di saat yang penting untuk membina semula hubungan antara pendidikan dan industri. Peranan universiti bukan sekadar untuk melahirkan graduan, tetapi membentuk bakat masa depan yang mampu menghadapi realiti pekerjaan yang kompleks."
Beliau menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang jelas antara sistem pendidikan tinggi semasa dengan industri, termasuk kekurangan kemahiran praktikal dan kemahiran kerja di kalangan graduan, kandungan kursus yang tidak mengikuti perubahan industri, penyelidikan yang tidak dapat ditukar kepada inovasi pasaran, serta tahap penyertaan industri yang masih rendah dalam ekosistem pendidikan tinggi.
Oleh itu, Timbalan Menteri Mustapa menekankan keperluan untuk membentuk mekanisme kerjasama yang panjang, berstruktur dan berkesan, bukan sekadar "aktiviti bermusim". Beliau juga menyenaraikan tiga keutamaan semasa kementerian termasuk meningkatkan kebolehpasaran graduan, mempromosikan penyelidikan dan inovasi yang berorientasikan keperluan industri, serta memupuk bakat masa depan yang bernilai tinggi.
Beliau menyeru pihak universiti untuk membuka lebih banyak ruang bagi penyertaan industri dalam reka bentuk kurikulum, khususnya dalam bidang kritikal masa depan seperti kecerdasan buatan, tenaga lestari, blockchain, automasi dan teknologi pintar. Pada masa yang sama, meningkatkan kualiti latihan praktikal, menjemput pemimpin industri untuk berkhidmat sebagai profesor kehormat, mentor, dan menggalakkan pensyarah menyertai projek industri juga tidak boleh diketepikan.
Pada masa yang sama, beliau juga menggalakkan industri untuk menjadi rakan strategik universiti yang aktif, bukan sahaja sebagai pengguna bakat, tetapi juga sebagai pemupuk bakat.
"Kami berharap dapat melihat syarikat terlibat dari hari pertama di dalam kelas, bukan menunggu sehingga majlis graduasi untuk memilih bakat."
Beliau juga secara khusus menyebut kejayaan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dalam meningkatkan kerjasama universiti dan industri, dan mengucapkan terima kasih kepada Universiti Malaysia Sabah (UMS), Kampus Bintulu Universiti Malaysia Putra (UPM Bintulu), dan Kampus Sarawak Universiti Teknologi MARA (UiTM Sarawak) atas usaha mereka yang kolektif.
Beliau turut memberi pujian tinggi terhadap pameran kerjaya yang diadakan di Pusat Beli-belah Miri Star City, yang disifatkan sebagai platform penting untuk meningkatkan peluang pekerjaan komuniti setempat dan hubungan universiti-industri.
"Sarawak mempunyai kelebihan unik dalam sumber semula jadi, industri minyak dan gas, teknologi digital, industri kreatif dan pelancongan. Saya percaya, institusi pengajian tinggi Sarawak berpotensi menjadi contoh kerjasama simbiotik antara universiti dan industri."
Beliau menyatakan bahawa kementerian akan terus berperanan sebagai "pemudahcara", menyediakan insentif, struktur dan platform yang memudahkan universiti dan industri untuk merancang bersama, melaksanakan agenda pembangunan bakat dan penyelidikan inovasi bersama.
"Jika kita benar-benar ingin mengubah wajah pendidikan tinggi Malaysia, hanya perpaduan, interaksi berterusan dan tindakan kolektif adalah jalan yang betul."

