Masalah kadar kelahiran rendah di China semakin serius, pelbagai polisi subsidi penjagaan anak diperkenalkan, namun keadaan kewangan sesetengah kerajaan tempatan juga semakin meruncing. Beberapa wilayah telah memperjelaskan, kawalan ketat mesti dikenakan terhadap kawasan dengan situasi kewangan yang kurang baik daripada melaksanakan polisi subsidi penjagaan anak yang baharu atau meningkatkan standard subsidi.
Menurut laporan The Paper, pada 27 November, kerajaan Wilayah Jilin telah mengumumkan di laman web rasminya bahawa ‘Pelan Pelaksanaan Sistem Subsidi Penjagaan Anak Wilayah Jilin’ telah pun mendapat persetujuan kerajaan wilayah, serta telah dihantar kepada Suruhanjaya Kesihatan dan Kesejahteraan Negara serta Kementerian Kewangan untuk rekod, dan kini diedarkan.
Pelan pelaksanaan itu menghendaki, bagi jabatan kerajaan peringkat bandar (atau negeri) yang bercadang untuk melaksanakan subsidi penjagaan anak lain atau meningkatkan standard, mereka perlu memperkuatkan penilaian serta kajian terlebih dahulu, dan menurut keperluan pendaftaran polisi kebajikan rakyat, hendaklah dihantar untuk rekod kepada jabatan kesihatan dan kewangan ke peringkat atasan; bagi kawasan dengan keadaan kewangan yang kurang stabil atau perlindungan ‘tiga jaminan’ di peringkat akar umbi yang belum memadai, ataupun tahap risiko hutang kerajaan tempatan yang tinggi, sebarang pelaksanaan subsidi atau peningkatan standard mesti dikawal dengan ketat.
Pelan itu juga memperjelaskan, kerajaan di bawah peringkat daerah tidak dibenar melaksanakan polisi atau standard subsidi penjagaan anak sendiri. Polisi sedia ada di peringkat bandar yang berbentuk pemberian bulanan atau tahunan, jika standard subsidi lebih tinggi daripada standard asas negara, boleh terus dilaksanakan, tetapi tidak boleh menikmati pertindihan dengan polisi subsidi penjagaan anak negara. Jika lebih rendah, hendaklah mengikut standard asas negara.
Pelan pelaksanaan subsidi penjagaan anak yang diumumkan baru-baru ini menunjukkan bahawa beberapa wilayah telah mewajibkan kawalan ketat ke atas kawasan kurang berkemampuan daripada melaksanakan subsidi tambahan atau meningkatkan standard subsidi.
Pelan Pelaksanaan Sistem Subsidi Penjagaan Anak Wilayah Hubei yang diumumkan pada 14 November menyatakan bahawa pada prinsipnya wilayah akan melaksanakan polisi subsidi penjagaan anak dan standard asas yang seragam. Pelaksanaan polisi mesti mempunyai kesinambungan dan menurut prinsip ‘pilih yang lebih tinggi, bukan yang rendah’. Subsidi dari pelbagai peringkat pada dasarnya tidak boleh dikumpulkan secara bertindih. Kawasan yang telah menetapkan polisi subsidi sendiri, jika lebih tinggi daripada standard asas negara, bahagian yang lebih tinggi akan ditanggung oleh kewangan tempatan; bagi kawasan yang belum mewujudkan polisi subsidi atau standard subsidi lebih rendah, setakat ini akan mengikuti standard asas negara ketika dilakukan pembayaran.
Di pihak Hubei turut memperjelaskan, jabatan kerajaan di peringkat bandar (atau negeri) yang ingin melaksanakan subsidi lain atau meningkatkan standard, mesti memperkuatkan penilaian dan kajian terdahulu, dan mesti dihantar kepada jabatan kesihatan dan kewangan peringkat wilayah untuk rekod sebelum dilaksanakan. Bagi kawasan dengan situasi kewangan kurang baik, perlindungan ‘tiga jaminan’ tidak mencukupi atau risiko hutang kerajaan yang tinggi, pelaksanaan subsidi tambahan atau kenaikan standard mesti dikawal ketat. Kerajaan di bawah peringkat daerah tidak dibenarkan melaksanakan polisi atau standard subsidi penjagaan anak baharu tersendiri.
‘Pelan Pelaksanaan Sistem Subsidi Penjagaan Anak Wilayah Guangdong’ turut menyebut, secara prinsipnya seluruh wilayah melaksanakan polisi dan standard subsidi penjagaan anak yang seragam. Kerajaan di bawah peringkat daerah tidak dibenar memperkenalkan polisi atau standard subsidi sendiri. Jabatan kerajaan di peringkat bandar atau ke atas yang ingin melaksanakan subsidi penjagaan anak lain atau meningkatkan standard mestilah membuat kajian dan penilaian terdahulu serta mengemukakan kepada jabatan peringkat wilayah untuk rekod; bagi kawasan dengan kedudukan kewangan lemah, perlindungan ‘tiga jaminan’ di peringkat akar umbi tidak mencukupi atau risiko hutang kerajaan tempatan yang tinggi, perlu dikawal ketat.
Selain itu, ‘Peraturan Pelaksanaan Subsidi Penjagaan Anak Bandar Beijing (Percubaan)’ mengkehendaki, bandar ini melaksanakan polisi dan standard subsidi penjagaan anak yang seragam, jabatan kesihatan dan kewangan di setiap daerah tidak dibenarkan memperkenalkan polisi atau standard subsidi penjagaan anak sendiri atau meningkatkan standard. Di Chongqing pula, polisi subsidi dan standard yang seragam turut dikuatkuasakan di seluruh bandar.