Projek Ipoh Sentral bernilai RM6.26 bilion secara rasmi dilaksanakan, Fasa pertama akan dimulakan dalam tempoh 6 bulan

Published at Jan 23, 2025 09:11 pm
Projek Ipoh Sentral yang bernilai RM6.26 bilion secara rasmi dilaksanakan, fasa pertamanya akan dimulakan dalam tempoh 6 bulan!

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook menyatakan bahawa projek Ipoh Sentral menggunakan konsep pembangunan berorientasikan pengangkutan awam (TOD). Ini adalah contoh yang baik yang menggabungkan pengangkutan awam dengan perumahan, komersial dan hiburan dalam pembangunan pelbagai guna. Konsep ini bukan sahaja mengurangkan kebergantungan kepada kereta persendirian, tetapi juga membantu mengurangkan pelepasan karbon mengikut agenda perubahan iklim negara.

Beliau berkata, majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MOA) antara Syarikat Ipoh Sentral dengan syarikat COUNTRY ANNEXE adalah langkah penting untuk memajukan infrastruktur pengangkutan yang inovatif dan berdaya saing di negeri Perak.

Beliau menyatakan bahawa projek ini meliputi kawasan seluas 67 ekar dan akan menjadi hab pengangkutan moden yang menghubungkan pelbagai cara pengangkutan seperti kereta api dan bas; projek ini juga berpotensi mengubah landskap bandar Ipoh, menjadikannya lebih efisien, mesra pengguna, mapan, dan projek Ipoh Sentral mempunyai nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM6.26 bilion yang dijangka membawa manfaat besar kepada ekonomi tempatan dan negara.

Beliau berkata demikian sewaktu menyaksikan majlis menandatangani perjanjian pada hari Khamis di Ipoh. Turut hadir termasuk Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Hasbi dan lain-lain.

"Projek ini direalisasikan melalui kerjasama rapat antara Perbadanan Aset Keretapi (RAC), Kerajaan Negeri Perak dan syarikat swasta Malaysia Resources Corporation Berhad (MRCB) menggunakan model perkongsian awam-swasta (PPP), memastikan pembangunan mampan, mempercepatkan pelaksanaan projek, dan mengurangkan beban kewangan kerajaan."

Beliau juga mencadangkan untuk menilai kejayaan projek ini dari tiga sudut utama iaitu manfaat jangka panjang kepada sosio-ekonomi tempatan Ipoh, pertumbuhan penumpang dalam rangkaian kereta api dan pulangan kepada kerajaan, Perbadanan Aset Keretapi (RAC) dan syarikat pemaju.

Beliau menyatakan bahawa projek Ipoh Sentral mengintegrasikan elemen mesra alam seperti laluan pejalan kaki, lorong basikal, dan kawasan hijau, yang akan membantu meningkatkan kesejahteraan komuniti. Selain itu, penglibatan kontraktor bumiputera digalakkan melalui pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET) sebagai langkah penting untuk meningkatkan keupayaan dan kemahiran tenaga kerja industri pembinaan tempatan.

Beliau berkata, projek ini dibahagikan kepada 2 fasa utama; Fasa pertama melibatkan pelaksanaan ke atas tanah seluas 6.31 ekar dengan fokus mengekalkan elemen warisan dan budaya, tempat ibadat dan institusi pendidikan sedia ada akan dikekalkan, sambil memperbaiki lanskap dan kemudahan kawasan rekreasi. Fasa ini dijangka mengambil masa 24 bulan untuk disiapkan, dengan pelancaran dalam tempoh 6 bulan.

"Fasa kedua pula dilaksanakan ke atas tanah seluas 61 ekar dan melibatkan pembangunan bercampur termasuk pembinaan pangsapuri perkhidmatan, ruang pejabat dan komersial, hotel serta kemudahan komuniti; fasa ini dijangka memerlukan 20 tahun untuk disiapkan sepenuhnya."

Dato' Seri Saarani menyatakan bahawa projek Ipoh Sentral akan menjadi pemangkin penting bagi transformasi ini; sebagai projek pembangunan pelbagai guna terbesar di tengah Ipoh, ia bukan sahaja memulihkan warisan stesen kereta api ikonik, tetapi juga meningkatkan ketersambungan bandar serta mengukuhkan kelestarian dan kehidupan bandar yang inklusif.

"Ruang hijau dan tempat rekreasi yang dirangka dalam projek ini akan menjadi teras aktiviti komuniti, memberikan manfaat kesihatan fizikal dan mental kepada penduduk, sementara pertumbuhan ekonomi yang dirangsang melalui peluang pekerjaan dan aktiviti komersial yang baru, akan menjadikan Ipoh lebih berdaya saing dan menarik."

Beliau menyatakan bahawa projek Ipoh Sentral mewakili simbol transformasi bandar Ipoh, selaras dengan wawasan Perak Maju 2030, dan berharap agar projek ini bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti hidup penduduk tetapi juga memastikan pembangunan yang mapan, inklusif dan kompetitif di peringkat global.

Turut hadir ialah Setiausaha Negeri Perak merangkap Pengerusi Sekretariat Negeri Perak, Datuk Ahmad Suaidi, Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan dan Pengerusi Syarikat Ipoh Sentral, Datuk K. J. Sundaran, Ketua Pegawai Eksekutif Ipoh Sentral Sdn Bhd, Faizal Fadzil, Pengerusi Malaysia Resources Land Berhad dan Pengerusi Syarikat Country Annexe, Tan Sri Mohd Anuar, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Aset Keretapi Malaysia Datuk Azhar dan Pengarah Urusan Kumpulan Malaysia Resources Corporation Berhad, Datuk Imran Salim.

Author

Chan Meow Woan


相关报道