拿督斯里李景胜(中)与参与者合影。
拿督斯里李景胜(中)与参与者合影。

Taklimat Undang-undang Maritim Kementerian Pengangkutan Sarawak Bincang Had Tanggungjawab Tuntutan Maritim

Published at Aug 14, 2025 05:30 pm
(Kuching, 15hb) Kementerian Pengangkutan Sarawak semalam telah mengadakan taklimat undang-undang maritim yang memberi tumpuan kepada “Had Tanggungjawab Tuntutan Maritim: Kaitan Praktikal dengan Sarawak”.

Mesyuarat ini mengumpulkan wakil daripada agensi kerajaan, industri perkapalan, Pejabat Peguam Besar Sarawak, Lembaga Pengurusan Sungai Sarawak, Jabatan Maritim Sarawak, Lembaga Pelabuhan Kuching, Lembaga Pelabuhan Miri, Lembaga Pelabuhan Bintulu, Persatuan Pemilik Kapal Sarawak dan Sabah, Persatuan Perkapalan Sarawak serta pengamal undang-undang maritim.

Penceramah utama ialah peguam maritim Dr. Arun Kasi yang berkongsi kepakaran beliau mengenai topik ini. Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Insurance & Compensation Bhd, Rudy Andrew.

Dalam ucapan beliau, Menteri Pengangkutan Sarawak, Dato Sri Lee Kim Shin menegaskan bahawa memahami kerangka undang-undang dan impak praktikal had tanggungjawab adalah sangat penting, khususnya bagi pemilik kapal dan pihak berkepentingan dalam bidang maritim.

"Undang-undang maritim memainkan peranan yang semakin penting dalam melindungi serta memajukan pembangunan industri perkapalan dan maritim Sarawak. Kita mesti memastikan undang-undang kita sentiasa relevan, selaras dengan piawaian antarabangsa, dan bertujuan untuk menggalakkan, bukan menghalang pembangunan industri."

Beliau menegaskan, Sarawak tertakluk di bawah Ordinan Kapal Dagang Sarawak 1960 yang menetapkan beberapa bidang kuasa di bawah Sarawak. Beliau turut memaklumkan bahawa Kerajaan Persekutuan telah membentuk sebuah Jawatankuasa Semakan Undang-undang yang dianggotai Ketua Setiausaha dan Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, bertanggungjawab mengkaji dan menyemak undang-undang maritim berkaitan, termasuk Ordinan Kapal Dagang Sarawak.

Beliau menggesa bahawa sekarang adalah masa terbaik untuk memberikan maklum balas. Jangan tunggu sehingga undang-undang diluluskan baru menyuarakan kebimbangan. Sebarang klausa yang perlu dipinda, ditambah baik atau dimasukkan untuk menyokong pembangunan industri harus dikenal pasti dengan segera.

Lee Kim Shin turut menekankan keperluan pematuhan penuh terhadap keperluan keselamatan maritim antarabangsa, dan menyatakan bahawa perkembangan peraturan global kini memberi lebih penekanan pada piawaian keselamatan.

Akhir sekali, beliau turut menyeru pihak berkepentingan termasuk agensi persekutuan, sektor swasta, persatuan pembinaan kapal, serta pengendali perkapalan dan logistik—agar memberi pandangan membina bagi memastikan undang-undang yang dipinda nanti bukan sahaja mencerminkan keadaan semasa industri perkapalan, tetapi juga memenuhi keperluan masa depan.

Taklimat itu diakhiri dengan sesi perkongsian pakar dan perbincangan mendalam, membolehkan para peserta memperdalam pemahaman mereka mengenai had tanggungjawab maritim serta mengukuhkan kerjasama antara agensi kerajaan dan pemain industri.

Author

Tan Chok Bui


相关报道