Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mengambil tindakan dalam tempoh 24 jam selepas menerima aduan rasuah, dan pemberi maklumat boleh mengetahui status siasatan dalam masa 28 hari bekerja.
Ini adalah salah satu daripada tujuh penambahbaikan yang diperkenalkan dalam "Deklarasi Perkhidmatan Baru SPRM" oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki, semasa majlis amanat tahunan beliau.
Beliau dalam kenyataan berkata, deklarasi yang dicadangkan ini selari dengan perubahan semasa, dengan matlamat untuk menjadikan SPRM sebuah institusi pencegahan rasuah yang cemerlang di peringkat global, sambil memastikan perkhidmatannya memenuhi jangkaan tinggi rakyat.
“Deklarasi perkhidmatan SPRM kali terakhir disemak pada tahun 2015 dan akan diteruskan sehingga 2024.
“Penambahbaikan kali ini adalah komitmen dan jaminan SPRM kepada pelanggan serta pihak berkepentingan bahawa penyampaian perkhidmatannya akan mematuhi piawaian kualiti yang telah ditetapkan.”
Penambahbaikan lain termasuk memastikan maklumat dan identiti pemberi maklumat dirahsiakan mengikut undang-undang sedia ada, dan keputusan semakan ketelusan melalui sistem semakan ketelusan (e-STK) akan diumumkan dalam masa 14 hari bekerja.
Piagam pelanggan baru turut menetapkan bahawa SPRM mesti memberi maklum balas terhadap permohonan program pendidikan antirasuah dalam tempoh 5 hari bekerja, serta membalas permohonan projek domestik dan antarabangsa dalam tempoh 7 hari bekerja.
Azam Baki berkata, penambahbaikan lain adalah SPRM mesti memuat naik maklumat berkaitan penjenayah rasuah ke dalam pangkalan data penjenayah rasuah dalam tempoh 14 hari bekerja selepas penjenayah dijatuhkan hukuman oleh mahkamah.
Beliau menambah, berdasarkan Pelan Strategik SPRM 2021 hingga 2025, SPRM memberi tumpuan kepada tiga arah dan strategi utama untuk mencapai matlamat negara bebas rasuah iaitu memperkukuh penguatkuasaan berkesan (bahagian operasi), mencegah rasuah secara menyeluruh (bahagian pencegahan) serta memupuk budaya integriti (bahagian pengurusan).