Pihak pendakwa buruh Brazil telah memfailkan saman ke atas gergasi kereta elektrik China, BYD, menuduh syarikat tersebut terlibat dalam perdagangan manusia dan menyediakan persekitaran kerja yang 'hampir perhambaan' dalam proses pembinaan kilang di sana, serta mendesak mereka memikul tanggungjawab undang-undang yang berkaitan.
Menurut laporan Al Jazeera, pejabat pendakwa buruh Brazil mengeluarkan kenyataan pada 27 haribulan bahawa saman tersebut melibatkan BYD serta dua syarikat kontraktornya: Kumpulan Goldsmith China dan syarikat Tecmonta.
Pihak pendakwa Brazil menuntut ketiga-tiga syarikat tersebut membayar pampasan kerosakan moral sebanyak 2.57 bilion real (1.92 bilion ringgit) dan memberikan pampasan peribadi kepada setiap pekerja China.
Di samping itu, pihak pendakwa menuntut mahkamah mengarahkan ketiga-tiga syarikat mematuhi sepenuhnya undang-undang buruh Brazil dan mengenakan denda sebanyak 50,000 real (37,400 ringgit) bagi setiap kesalahan, yang akan dikira berdasarkan bilangan pekerja yang terjejas.
BYD menjawab dengan menyatakan bahawa syarikat tersebut sentiasa komited untuk menghormati dan melindungi hak asasi manusia, dan mematuhi undang-undang buruh Brazil dan antarabangsa. Syarikat itu kini sedang bekerjasama dengan pihak pendakwa untuk penyiasatan dan akan memberikan maklum balas mereka dalam proses undang-undang seterusnya.
● Pekerja Bekerja Dalam Keadaan 'Hampir Perhambaan'
Kejadian ini bermula daripada penyiasatan yang dijalankan oleh pejabat pendakwa buruh di negeri Bahia, Brazil pada Disember tahun lepas. Penyiasatan mendapati bahawa 220 pekerja China yang bekerja melalui kontraktor BYD bekerja dan hidup dalam keadaan yang 'hampir perhambaan', serta didapati sebagai mangsa perdagangan manusia antarabangsa.
Daripada 220 pekerja China tersebut, 163 diambil bekerja oleh syarikat Goldsmith, manakala 57 lagi diambil oleh syarikat Tecmonta.
Dokumen pemfailan mendakwa bahawa pekerja tersebut masuk ke negara itu dengan visa yang tidak sesuai dengan pekerjaan sebenar mereka dan dipaksa bekerja di tapak pembinaan, dengan kehidupan mereka hampir sepenuhnya di bawah kawalan majikan. Majikan dilaporkan menahan sehingga 70% daripada gaji mereka, menetapkan penalti pengingkaran yang tinggi, dan ada juga di mana pasport pekerja dirampas, menghadkan kebebasan bergerak mereka.
Dokumen pemfailan juga mendedahkan keadaan kediaman yang teruk: ada tempat tidur tanpa tilam, dan satu asrama hanya mempunyai satu tandas untuk digunakan oleh 31 orang, memaksa pekerja bangun seawal 4 pagi setiap hari untuk beratur untuk membersihkan diri.
Timbalan Pendakwa Buruh, Leal, menyatakan bahawa semua pekerja yang terlibat kini telah kembali ke China dan sekiranya mahkamah menetapkan pampasan, pampasan akan dibayar oleh pihak China, dan syarikat yang terlibat mesti menyerahkan bukti pembayaran. Walaupun kes ini telah dibawa ke mahkamah, ia masih mungkin diselesaikan melalui rundingan di mahkamah.
Beliau menekankan, "Bukti untuk tuntutan kami adalah kukuh, dan banyak bahan diperoleh sepanjang penyiasatan."
Leal juga mendedahkan bahawa pihak pendakwa cuba berunding dengan ketiga-tiga syarikat pada penghujung Disember tahun lepas tetapi gagal mencapai kata sepakat. Beliau tidak menjelaskan sebab kegagalan rundingan.
Disebabkan pertikaian hak buruh ini, pelancaran kilang BYD di Brazil telah ditangguhkan. Pada masa ini, BYD dijangka kilang baru tersebut akan memulakan pengeluaran sepenuhnya menjelang Disember 2026.