Di bawah latar belakang Eropah mengenakan cukai import yang tinggi terhadap kenderaan elektrik dari China, penyesuaian tempatan syarikat kereta China di Eropah dipercepatkan sepenuhnya tahun ini. Syarikat seperti Leapmotor dan XPeng turut beralih daripada membina kilang sendiri kepada "pinjam rahim" iaitu menggunakan kilang syarikat Eropah untuk pengeluaran.
Laporan daripada "Economic Observer" pada 3 haribulan menyatakan bahawa pada masa kini, dari pengeluaran hingga ke penjualan di setiap peringkat, pelbagai bentuk kerjasama antara syarikat China dan Eropah sedang dicapai dengan pantas. Ini termasuk kerjasama dengan gergasi alat ganti Eropah Magna, pembangunan bersama dengan pembekal alat ganti peringkat pertama dunia seperti Bosch, serta kerjasama bersama kumpulan pengedar utama di pelbagai negara Eropah untuk promosi pasaran.
Laporan itu turut menyatakan bahawa syarikat China sedang berganding bahu dengan semua sumber yang boleh, dengan cepat membentuk rantaian ekosistem jenama kereta China di Eropah.
Walaupun pengeluaran tempatan di Eropah telah menjadi pilihan tidak dapat dielakkan bagi kenderaan tenaga baharu China, namun tidak semua syarikat kereta memilih untuk mendirikan kilang sendiri di Eropah; dua rancangan pengeluaran terbaru yang didedahkan menggunakan model aset ringan "pinjam rahim".
Antaranya, Leapmotor menggunakan kilang kumpulan Stellantis di Sepanyol untuk pengeluaran, dengan perancangan memulakan pengeluaran kenderaan elektrik Leapmotor seawal 2026. XPeng pula bekerjasama dengan Magna, menggunakan kilangnya di Austria untuk mengeluarkan kenderaan elektrik XPeng, dan dijangka akan mula beroperasi tahun ini. Terdapat juga laporan bahawa GAC sedang mencari kemungkinan Magna menguruskan pengeluarannya.
Kesatuan Eropah sejak Oktober tahun lalu telah mengenakan duti balas subsidi yang tinggi ke atas kenderaan elektrik China yang dieksport ke Eropah, bersama dengan kadar duti biasa, jumlah kadar boleh mencecah setinggi 45.3%.