Pada petang 17 September, Pusat Pelancaran Satelit Jiuquan di Wilayah Gansu, China berjaya melaksanakan ujian penerbangan pelarian kecemasan pada ketinggian sifar untuk kapal angkasa berawak "Mengzhou". Ini adalah kali pertama ujian seumpama ini dianjurkan semula selepas 27 tahun sejak pelancaran kapal angkasa berawak Shenzhou pada tahun 1998. "Mengzhou" ialah kapal angkasa berulang guna yang dibangunkan oleh China untuk misi berawak di orbit rendah Bumi serta misi pendaratan bulan.
Pada pukul 12:30 tengah hari 17 September, enjin pelarian kapal angkasa "Mengzhou" berjaya dinyalakan. Gabungan kapal dan menara pelarian meluncur naik, dan selepas kira-kira 20 saat, ia mencapai ketinggian yang dijangka. Modul pendaratan berjaya dipisahkan dengan menara pelarian, dan payung terjun dibuka dengan lancar. 2 minit kemudian, modul pendaratan mendarat dengan selamat di kawasan yang telah ditetapkan.
Pejabat Projek Angkasa Berawak China telah menyatakan di akaun rasmi WeChatnya bahawa dibandingkan dengan kapal angkasa Shenzhou, sistem baharu ini telah mengubah mod sebelumnya di mana "roket bertanggungjawab untuk pelarian, kapal angkasa bertanggungjawab untuk menyelamatkan." Sebaliknya, sistem kapal angkasa berawak "Mengzhou" kini bertanggungjawab sepenuhnya ke atas fungsi kawalan pelarian dan menyelamat. Melalui ujian ini, penilaian menyeluruh telah dilakukan terhadap subsistem pelarian dan penyelamatan kapal angkasa "Mengzhou" serta sistem utama yang berkaitan. Ujian ini juga memastikan ketepatan dan kesesuaian reka bentuk kawalan pelarian termasuk jangka masa pelarian, prosedur pemisahan, serta kawalan trajektori pelarian dalam bentuk maklum balas tertutup, selain mengumpulkan parameter sebenar pelarian dalam penerbangan.
Menurut laman web Projek Angkasa Berawak China, ujian penerbangan sistem pelarian biasanya dibahagikan kepada dua jenis, iaitu ujian pelarian ketinggian sifar dan ujian pelarian tekanan dinamik maksimum. "Ketinggian sifar" merujuk kepada situasi di mana ketinggian dan kelajuan awal adalah sifar.
Pejabat Projek Angkasa Berawak China turut berkata bahawa kapal angkasa berawak "Mengzhou" ialah kenderaan pengangkutan keluar masuk angkasa generasi baharu yang dibangunkan secara mandiri oleh China untuk misi angkasa manusia pada masa hadapan. Kapal angkasa ini direka bentuk secara modular dan mampu membawa maksimum 7 angkasawan.