Seorang warganet di Shanghai, China baru-baru ini pergi ke McDonald's di persimpangan Jalan Siping dan Jalan Liyang pada lewat malam, dan mendapati terdapat ramai orang menanggalkan kasut serta berbaring tidur di kawasan tempat duduk. Keadaan ini membuatkan beliau tidak tahan dan mengadu "McDonald's betul-betul dah rosak", "sebaik buka pintu terus bau kaki kuat", "masa makan pun boleh terbau juga".
Selepas kejadian ini didedahkan, pihak restoran memaklumkan bahawa mereka telah melaporkan kepada polis, namun polis hanya boleh menasihatkan, tidak boleh menghalau orang keluar secara langsung.
Kejadian berlaku pada malam 7 haribulan, apabila seorang warganet masuk ke McDonald's untuk membeli makanan lewat malam. Sebaik sahaja membuka pintu, dia terhidu bau kaki yang sangat kuat, kemudian mendapati terdapat sekumpulan besar pelanggan berbaring tidur bahkan berkaki ayam memijak kerusi. "Ramai gelandangan boleh bermalam di sini kerana ada penyaman udara, sebenarnya tempat ini memang baik, tetapi mereka ini tidak boleh sampai menjejaskan pengunjung lain yang hendak makan... Bila makan pun terbau juga, tetapi dalam kedai pula tidak boleh menghalau orang."
Mengenai hal ini, ramai warganet meninggalkan komen seperti, "Kalau tiada orang kawal, nanti makin lama makin melampau", "Orang yang ambil kesempatan tapi tak hormatkan peniaga macam ni memang tak bermoral", "Tutup je aircond dah cukup", "Berbaring dah kira melampau", "Sekurang-kurangnya mesti larang tanggalkan kasut", "Patutlah banyak restoran makanan segera tak buka waktu tengah malam", "Boleh letak papan tanda peringatan, ingatkan pelanggan supaya bersikap sedar diri (seperti jangan berdengkur, jangan buka kasut, jangan pijak kerusi dan sebagainya), macam kerusi urut di pusat beli-belah akan sentiasa ada peringatan", "Janganlah guna alasan moral paksa restoran atau pelanggan lain terima keadaan ni".
Menurut laporan Xiangyang Video, restoran berkenaan telah melaporkan kepada polis, tetapi polis hanya boleh menasihati dan tidak boleh menghalau orang secara langsung. Pekerja restoran juga sentiasa berkomunikasi dan cuba berbincang dengan mereka untuk menjaga kebersihan dan ketenteraman di dalam premis, dan akan terus mencari jalan untuk menasihati selanjutnya.