(Miri, 14hb) Pengerusi Lembaga Tadika Ta Poh Miri, Encik Xie Guangfa menyatakan bahawa pendidikan awal tadika merupakan stesen pertama dalam perjalanan pembelajaran kehidupan, di mana kasih sayang dan bimbingan yang diterima oleh kanak-kanak pada peringkat ini akan menjadi asas penting bagi pertumbuhan mereka pada masa hadapan.
Beliau berkata demikian ketika berucap pada 12 haribulan pagi, semasa menghadiri Majlis Graduasi ke-44 dan Hari Bertemu Ibu Bapa yang diadakan di dewan Tadika Ta Poh. Beliau terlebih dahulu mewakili Tadika Ta Poh mengalu-alukan kehadiran ibu bapa dan tetamu untuk bersama-sama menyaksikan detik penting ini, dan menekankan bahawa majlis graduasi bukan sahaja dinanti-nantikan oleh kanak-kanak, malah juga merupakan memori indah yang dikongsi bersama ibu bapa dan guru.
Xie Guangfa mengucapkan tahniah kepada anak-anak kelas Tadika Tiga kerana telah berjaya menamatkan perjalanan pembelajaran di tadika. Beliau mengimbas kembali bagaimana anak-anak ini sewaktu mula-mula memasuki sekolah, datang dengan wajah keanak-anakan, penuh rasa ingin tahu dan sedikit ketakutan, malah ada yang menangis ketika masuk ke dalam kelas; namun selepas tiga tahun menerima pendidikan awal, dengan didikan dan penjagaan penuh kasih sayang daripada guru serta ibu bapa, mereka kini telah membesar menjadi kumpulan yang lincah, berani, yakin, ceria dan beradab. Mereka bukan sahaja belajar menulis, melukis, mengira, menyanyi, menari, bercerita serta membuat kraftangan, malah juga tahu menjaga keselamatan, bekerjasama, bersatu hati, berkasih sayang dan mengambil berat terhadap orang lain. Inilah detik-detik perkembangan yang menjadi kenangan paling manis dan sukar dilupakan dalam hati para ibu bapa.
Beliau berkata, sejak diasaskan 47 tahun yang lalu, Tadika Ta Poh sentiasa memikul tanggungjawab sosial untuk meningkatkan pendidikan yang menyeluruh serta melaksanakan konsep kurikulum "Pembelajaran Gembira, Merangsang Minat" secara menyeluruh. Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa kerana sentiasa menjalin dan mengekalkan hubungan kerjasama yang baik dengan pihak sekolah, seterusnya memberi keyakinan kepada tadika untuk terus mempertingkatkan sistem pendidikan.
Selain itu, Xie Guangfa menyatakan bahawa bagi membantu keperluan ibu bapa yang bekerja dalam urusan penjagaan dan pengambilan anak, Tadika Ta Poh aktif melaksanakan sistem persekolahan sehari penuh. Kanak-kanak akan dihantar ke sekolah pada waktu pagi, dan guru akan menjaga anak-anak sehingga waktu pulang termasuk membantu mandikan, mengatur makan tengah hari dan tidur siang, serta pada sebelah petang akan mengadakan bimbingan kerja rumah serta aktiviti permainan. Kecuali pada cuti umum yang ditetapkan kerajaan, sesi petang tetap berjalan seperti biasa semasa cuti sekolah.
Beliau menekankan bahawa masa depan kanak-kanak terletak pada tangan orang dewasa, dan yakin dengan usaha bersama ibu bapa yang prihatin, tenaga pengajar yang berkualiti dan sokongan masyarakat, Tadika Ta Poh akan terus berkembang menjadi taman ilmu untuk kanak-kanak serta tempat asuhan yang membentuk tumbesaran anak-anak dengan sihat, seterusnya menyumbang kepada kecemerlangan pendidikan awal kanak-kanak.
Akhirnya, Xie Guangfa memberi kata semangat kepada graduan dengan tiga perkara "perlu", iaitu: perlu mendengar nasihat guru dan ibu bapa, perlu belajar bersungguh-sungguh, perlu menjadi anak dan pelajar yang beradab serta membawa nilai-nilai murni yang dipelajari di tadika ke sekolah rendah untuk terus berkembang maju.
Xie Guangfa mengucapkan tahniah kepada anak-anak kelas Tadika Tiga kerana telah berjaya menamatkan perjalanan pembelajaran di tadika. Beliau mengimbas kembali bagaimana anak-anak ini sewaktu mula-mula memasuki sekolah, datang dengan wajah keanak-anakan, penuh rasa ingin tahu dan sedikit ketakutan, malah ada yang menangis ketika masuk ke dalam kelas; namun selepas tiga tahun menerima pendidikan awal, dengan didikan dan penjagaan penuh kasih sayang daripada guru serta ibu bapa, mereka kini telah membesar menjadi kumpulan yang lincah, berani, yakin, ceria dan beradab. Mereka bukan sahaja belajar menulis, melukis, mengira, menyanyi, menari, bercerita serta membuat kraftangan, malah juga tahu menjaga keselamatan, bekerjasama, bersatu hati, berkasih sayang dan mengambil berat terhadap orang lain. Inilah detik-detik perkembangan yang menjadi kenangan paling manis dan sukar dilupakan dalam hati para ibu bapa.
Beliau berkata, sejak diasaskan 47 tahun yang lalu, Tadika Ta Poh sentiasa memikul tanggungjawab sosial untuk meningkatkan pendidikan yang menyeluruh serta melaksanakan konsep kurikulum "Pembelajaran Gembira, Merangsang Minat" secara menyeluruh. Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa kerana sentiasa menjalin dan mengekalkan hubungan kerjasama yang baik dengan pihak sekolah, seterusnya memberi keyakinan kepada tadika untuk terus mempertingkatkan sistem pendidikan.
Selain itu, Xie Guangfa menyatakan bahawa bagi membantu keperluan ibu bapa yang bekerja dalam urusan penjagaan dan pengambilan anak, Tadika Ta Poh aktif melaksanakan sistem persekolahan sehari penuh. Kanak-kanak akan dihantar ke sekolah pada waktu pagi, dan guru akan menjaga anak-anak sehingga waktu pulang termasuk membantu mandikan, mengatur makan tengah hari dan tidur siang, serta pada sebelah petang akan mengadakan bimbingan kerja rumah serta aktiviti permainan. Kecuali pada cuti umum yang ditetapkan kerajaan, sesi petang tetap berjalan seperti biasa semasa cuti sekolah.
Beliau menekankan bahawa masa depan kanak-kanak terletak pada tangan orang dewasa, dan yakin dengan usaha bersama ibu bapa yang prihatin, tenaga pengajar yang berkualiti dan sokongan masyarakat, Tadika Ta Poh akan terus berkembang menjadi taman ilmu untuk kanak-kanak serta tempat asuhan yang membentuk tumbesaran anak-anak dengan sihat, seterusnya menyumbang kepada kecemerlangan pendidikan awal kanak-kanak.
Akhirnya, Xie Guangfa memberi kata semangat kepada graduan dengan tiga perkara "perlu", iaitu: perlu mendengar nasihat guru dan ibu bapa, perlu belajar bersungguh-sungguh, perlu menjadi anak dan pelajar yang beradab serta membawa nilai-nilai murni yang dipelajari di tadika ke sekolah rendah untuk terus berkembang maju.