Kereta api laju Jakarta-Bandung yang menggunakan dana dan teknologi dari China terus mengalami kerugian besar selepas mula beroperasi, dengan dakwaan menghadapi kesukaran dalam pengendalian. Kerajaan Indonesia kini sedang berunding dengan pihak China mengenai penyusunan semula hutang. Jurucakap Kementerian Luar Negara China, Guo Jiakun pada 20 haribulan berkata, selain daripada melihat data kewangan, perlu juga melihat manfaat awam dan pulangan menyeluruh. Pihak China sedia bekerjasama dengan Indonesia untuk memastikan operasi berkualiti tinggi bagi kereta api laju Jakarta-Bandung.
Pada sidang media berkala yang diadakan pada sebelah petang, Guo Jiakun berkata, kereta api laju Jakarta-Bandung telah beroperasi secara rasmi selama dua tahun. Dalam dua tahun ini, projek tersebut "kekal selamat, lancar serta diurus dengan teratur", menghantar lebih 11.71 juta penumpang secara kumulatif, dan aliran penumpang masih terus bertumbuh dengan stabil. "Manfaat ekonomi dan sosial terus dikeluarkan, mencipta banyak peluang pekerjaan tempatan, merangsang pembangunan ekonomi di kawasan sepanjang laluan, dan mendapat pengiktirafan serta sambutan daripada pelbagai lapisan masyarakat Indonesia."
Beliau berkata, kerajaan China dan Indonesia sangat menekankan kepada pembangunan projek ini, di mana jabatan berkaitan dan syarikat kedua-dua negara "mengekalkan kerjasama yang rapat bagi memastikan operasi kereta api laju berjalan dengan selamat dan stabil".
Projek kereta api laju Jakarta-Bandung yang menelan kos USD 7.3 bilion (kira-kira RM 30.8 bilion), menghubungkan ibu negara Indonesia, Jakarta, dengan Bandung di Jawa Barat, memendekkan perjalanan daripada lebih 3 jam kepada sekitar 40 minit. Ia memulakan operasi percubaan pada September 2023 dan operasi rasmi bermula pada Oktober tahun yang sama.
Namun, syarikat berkaitan kerajaan Indonesia turut menanggung beban hutang yang berat. Pada 2017, China telah memberi pinjaman sebanyak USD 4.55 bilion kepada Syarikat Kereta Api Laju Indonesia-China, tetapi pandemik COVID-19 menyebabkan kos pembinaan melampaui bajet sebanyak USD 1.2 bilion lagi. Pihak China mengenakan kadar faedah yang lebih tinggi ke atas pinjaman lebihan bajet itu.
Akibat kos pembinaan serta jumlah penumpang yang sebenar lebih rendah daripada jangkaan, syarikat pembinaan dan pengendali utama projek, PT Kereta Api Indonesia (KAI), mencatat kerugian sebanyak 1.81 trilion rupiah Indonesia (sekitar RM 457 juta) bagi separuh pertama tahun ini kerana terlibat dalam projek kereta api laju tersebut.
Akhbar "Indonesian Business Post" pada Ogos melaporkan bahawa KAI telah memberi amaran kepada Parlimen Indonesia bahawa sekiranya penyusunan semula hutang tidak dilakukan segera, projek ini akan menjadi "bom jangka".