Syarikat mainan Mattel, pengeluar “anak patung Barbie”, sebelum ini sering dikritik akibat rekaan Barbie yang berambut perang, bermata biru dan imej yang terlalu sempurna, kerana ramai yang berpendapat rupa ‘putih, kurus dan cantik’ ini boleh memberi persepsi yang salah kepada kanak-kanak. Kini, syarikat mainan ini mula mempelbagaikan produknya dan secara berperingkat telah memperkenalkan pelbagai anak patung Barbie yang lebih inklusif, termasuk terbaharu ialah 'Barbie Diabetes'. Pakar perubatan memuji langkah ini kerana percaya ia boleh meningkatkan kefahaman kanak-kanak terhadap pesakit diabetes.
Selain Barbie Diabetes, syarikat mainan ini sebelum ini juga pernah memperkenalkan Barbie berketurunan Asia Pasifik, yang mengalami sindrom Down, serta Barbie yang menggunakan kerusi roda.
Anak patung ‘Barbie Diabetes’ pertama di dunia oleh Mattel ini dilengkapi pam insulin serta alat pemantau glukosa, dan merupakan ahli terbaru dalam barisan produk mereka yang lebih pelbagai. Ia direka khas untuk meningkatkan kesedaran kanak-kanak terhadap penyakit diabetes.
Krista Berger, Naib Presiden Kanan Barbie dan Ketua Global Barbie, ketika mengumumkan pelancaran anak patung ini berkata bahawa ini menandakan "satu langkah penting dalam komitmen kami terhadap keterangkuman dan representasi".
"Barbie membantu membentuk persepsi awal kanak-kanak terhadap dunia. Dengan memaparkan keadaan perubatan seperti diabetes jenis 1, kami memastikan lebih ramai kanak-kanak dapat melihat diri mereka dalam cerita imaginasi dan anak patung kesayangan mereka," ujar Krista Berger lagi.
Model Lila Moss berkata kewujudan anak patung Barbie yang seperti dirinya—menghidap diabetes jenis 1—membuatkan dia berasa sangat luar biasa dan bangga. Reka bentuk anak patung ini juga diperincikan dengan sangat nyata, dan Lila turut memuji patch pada badan Barbie yang kelihatan kecil, sama seperti yang dia pakai setiap hari.
Pakar pediatrik, doktor Alok, turut memberi pujian tinggi terhadap mainan baharu Mattel ini. Beliau menegaskan bahawa apabila mainan dapat mencerminkan kehidupan sebenar kanak-kanak dengan diabetes jenis 1, ia secara semula jadi membuka ruang perbualan penting, dan rasa pengenalan diri seperti ini adalah sangat bermakna untuk kanak-kanak dengan penyakit kronik.
Mattel terus memperluaskan koleksi Barbie yang pelbagai, dengan harapan melalui anak patung Barbie yang 'tidak sempurna' ini, lebih ramai kanak-kanak daripada latar belakang dan keadaan fizikal berbeza dapat melihat diri mereka pada Barbie, dan seterusnya membina keyakinan diri yang lebih sihat.