一名女子在饮料喝到快见底时,却发现有两个黑色异物。
一名女子在饮料喝到快见底时,却发现有两个黑色异物。

Dia Sangka Ada Mutiara Dalam Kopi, Tak Sangka Rupanya Dua Plastik Lembut

Published at Jun 25, 2025 01:12 pm
Seorang wanita membeli dua cawan kopi di sebuah kedai kopi rangkaian, namun semasa hampir menghabiskan salah satu cawan, dia mendapati terdapat dua objek hitam di dalamnya. Ini menyebabkan dia rasa tidak selesa, malah staf juga tidak dapat mengesahkan apa benda itu dan sebaliknya netizen pula mempersoalkan sama ada wanita itu sendiri yang meletakkan objek tersebut.

Menurut laporan "Jing Shi Zhi Bo" dari China, wartawan telah menghubungi Puan Qiu, individu yang memuat naik video itu. Beliau menjelaskan bahawa pada hari kejadian, beliau bersama rakannya membeli dua cawan kopi berharga 29.8 yuan (sekitar RM17) melalui aplikasi di sebuah kedai kopi rangkaian di Wuhan.

Namun semasa hampir habis minum, beliau perasan ada dua objek hitam di bahagian bawah cawan. Pada mulanya beliau sangka ia adalah mutiara, tetapi setelah diamati, rupa-rupanya ia adalah plastik lembut yang kelihatan seperti sebahagian daripada alat pengacau.

Beliau segera menghubungi khidmat pelanggan dan memuat naik gambar. Sikap khidmat pelanggan sangat baik, kemudian mereka juga menghubunginya semula serta memulangkan wang dan memberi baucar. Namun, setelah pihak kedai menyemak rakaman CCTV, mereka juga tidak dapat mengetahui apakah sebenarnya objek plastik itu.

Walaupun telah mendapat pemulangan wang dan baucar, beliau tetap tertanya-tanya apakah benda itu, adakah ia secara tidak sengaja tercampak masuk semasa proses pembuatan? Atau adakah bahan mentah yang bermasalah? Oleh kerana ia melibatkan isu keselamatan makanan, beliau memuat naik ke internet supaya netizen boleh bantu memberikan jawapan.

Namun, terdapat juga netizen yang meragui, kerana kehadiran dua objek sebesar itu dalam cawan pasti mudah dikesan oleh staf semasa penyediaan, justeru ada yang menuduh Puan Qiu sendiri yang memasukkan benda tersebut.

Mengenai perkara itu, Puan Qiu berkata: “Saya boleh jamin atas maruah saya, saya tidak akan lakukan perkara tersebut.”

Wartawan "Jing Shi Zhi Bo" telah menelefon talian khidmat pelanggan nasional sebagai pengguna. Pegawai khidmat pelanggan mengesahkan bahawa mereka sudah menerima aduan daripada Puan Qiu dan telah merekodkan kes tersebut, manakala staf berkaitan sedang berusaha untuk menyelesaikan perkara itu.

Author

联合日报newsroom


相关报道