Bank Negara mengarahkan pemegang polisi boleh mula menelefon syarikat insurans mulai 15 bulan ini untuk meminta pembahagian premium, namun langkah ini dikritik oleh orang ramai sebagai berlebihan. Berhubung perkara ini, Timbalan Menteri Kewangan Lin Hui Ying menyatakan bahawa beliau akan berbincang lebih lanjut dengan syarikat-syarikat insurans mengenai perkara ini dalam masa terdekat, dan percaya Bank Negara akan mengeluarkan kenyataan akhbar menjelaskan perkara ini.
Susulan pengumuman Bank Negara bulan lalu mengenai 4 langkah sementara untuk menangani kenaikan mendadak premium insurans dan takaful kesihatan (MHIT), Lin Hui Ying mengumumkan bahawa semua syarikat insurans perlu menyediakan langkah pembahagian premium sekurang-kurangnya selama 3 tahun kepada pemegang polisi mulai 15 bulan ini, dan kenaikan premium setiap tahun tidak boleh melebihi 10%.
Dalam erti kata lain, mulai 15 bulan ini, syarikat insurans perlu menyesuaikan berdasarkan jumlah insurans dalam polisi pemegang, contohnya jika premium bulanan asal polisi adalah 200 Ringgit, kenaikan 10% adalah bersamaan dengan 20 Ringgit.
Selain itu, Lin Hui Ying juga menjelaskan bahawa langkah pembahagian premium akan berlanjutan selama 3 tahun dan tidak tamat pada tahun 2026.
Beliau menjelaskan bahawa jika syarikat insurans melambatkan penyesuaian premium pemegang polisi, tempoh pembahagian akan dikira dari tahun penyesuaian, contohnya jika penyesuaian bermula pada 2025, maka tempoh pembahagian adalah 2025, 2026 dan 2027.
"Ini adalah langkah sementara, tetapi bukan bermakna akan berhenti pada 2026 kerana mungkin ada syarikat insurans yang belum menyesuaikan premium, jika tahun ini baru menyesuaikan, 3 tahun adalah 2025, 2026 dan 2027."
Lin Hui Ying menegaskan bahawa langkah 3 tahun ini adalah langkah sementara dan di masa depan, langkah yang lebih baik akan diperkenalkan.
Lin Hui Ying berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Pameran Makanan TLM pada petang Jumaat.
Selain itu, Lin Hui Ying berkata, walaupun premium meningkat 100%, mulai 15 bulan ini, kenaikan tersebut mesti disesuaikan kepada 30%, iaitu 10% setahun atau tidak boleh melebihi 10%.
"Ini bermaksud syarikat insurans perlu menyesuaikan semula premium."
Beliau juga berkata, dalam tempoh 3 tahun premium hanya boleh meningkat sebanyak 30%, syarikat insurans tidak boleh mengubah polisi atau secara sepihak mengurangkan liputan pemegang polisi.
Pada 20 Disember tahun lalu, Bank Negara mengumumkan beberapa langkah sementara termasuk meminta syarikat insurans menaikkan premium secara berperingkat dalam tempoh 3 tahun, membolehkan pesara mendapatkan kembali perlindungan tanpa proses underwriting, dan bagi pemegang polisi berusia 60 tahun dan ke atas yang sudah dalam pelan premium atau sumbangan minimum, penangguhan penyesuaian premium selama setahun akan diberikan mulai ulang tahun polisi.
Industri Makanan Mengambil Hampir Separuh Pengeluaran Kasar
Di awal acara, Lin Hui Ying menyatakan bahawa industri perkhidmatan termasuk industri makanan adalah tunjang kepada ekonomi Malaysia, menyumbang hampir separuh daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. Pada tahun 2023, industri restoran domestik mencatatkan pendapatan yang mengagumkan sebanyak 228.6 bilion Ringgit, dengan kadar pertumbuhan tahunan gabungan (CAGR) dari 2023 hingga 2027 dijangka mencapai 7.95%.
"Menjelang 2029, pendapatan pasaran makanan Malaysia dijangka mencapai 80.57 bilion Dolar (kira-kira 362.5 bilion Ringgit), iaitu peningkatan sebanyak 39% dibandingkan tahun 2024. Pertumbuhan yang berterusan ini menunjukkan kecekalan industri ini dan peranannya yang tidak boleh digantikan dalam memacu kemajuan ekonomi negara."
Beliau berkata, industri restoran ini turut menarik peminat makanan dan pelancong, mencipta peluang pekerjaan dan merangsang ekonomi setempat.
"Khususnya, Pulau Pinang, adalah permata dalam landskap kuliner Malaysia. Pulau Pinang diiktiraf oleh Lonely Planet sebagai salah satu destinasi pelancongan utama di Asia Tenggara, dengan tradisi kuliner yang kaya serta kemudahan persidangan dan pameran bertaraf dunia seperti SPICE, SQCC, dan PWCC yang bakal dilancarkan menjadikannya pusat bagi industri makanan dan pelancongan."
Beliau berkata bahawa sebagai sebahagian daripada Belanjawan 2025 Marcum, kerajaan telah melancarkan geran 50 juta Ringgit untuk pakej digital melalui Bank Simpanan Nasional (BSN). Inisiatif ini bertujuan membantu usahawan tempatan termasuk Perniagaan Mikro, Kecil dan Sederhana (PMKS) dalam menerima transformasi digital, selaras dengan matlamat Pelan Ekonomi Digital Malaysia (MyDIGITAL).