Agensi Berita Korea pada 23 melaporkan bahawa Korea Utara telah menubuhkan pasukan penyiasat untuk menyiasat sepenuhnya 'kemalangan besar' yang berlaku pada 21 hari bulan ketika pelancaran kapal pemusnah baru.
Laporan tersebut menyatakan bahawa pasukan penyiasat terdiri daripada anggota badan pendakwaan dan pakar-pakar berkaitan. Pasukan ini menyatakan bahawa, berbeza dengan maklumat yang diumumkan sebelum ini, kapal pemusnah yang terlibat dalam kemalangan 'tiada lubang di dasar kapal, badan kapal di sebelah kanan calar dan sejumlah air laut masuk melalui bahagian pelampung belakang'.
Pakar pasukan penyiasat mengesahkan bahawa, 'mengeluarkan air laut dari bilik kalis air serta mengimbangi semula kapal selepas meninggalkan dok memerlukan masa 2 hingga 3 hari, sementara pembaikan di bahagian tepi memerlukan lebih 10 hari'.
Laporan tersebut menyatakan bahawa pasukan penyiasat telah membentangkan laporan penyiasatan kepada Jawatankuasa Ketenteraan Pusat Parti Buruh Korea pada 22 hari bulan. Jawatankuasa Ketenteraan Pusat Parti Buruh Korea menyampaikan pendirian dan arahannya kepada pasukan penyiasat dengan mengatakan bahawa tahap kerosakan kapal pemusnah tersebut tidak serius dan proses kapal terendam selepas kemalangan adalah untuk langkah pembaikan teknikal.
Jawatankuasa Ketenteraan Pusat Parti Buruh Korea menegaskan bahawa punca kemalangan dan orang yang bertanggungjawab perlu dikenal pasti, 'fakta bahawa kemalangan ini adalah satu tindakan jenayah yang tidak boleh diterima tidak akan berubah, dan mereka yang bertanggungjawab tidak boleh mengelak daripada dihukum'. Kemalangan ini dianggap sebagai peristiwa besar bukan kerana kerosakan kapal atau kerugian ekonomi tetapi untuk mengambil tindakan keras terhadap sikap tidak waspada, tidak bertanggungjawab dan bukan saintifik yang berasaskan pengalaman empiris, serta memberikan amaran berharga.
Agensi Berita Korea menyatakan bahawa berdasarkan bahan penyiasatan, badan kehakiman mengambil langkah-langkah konkrit dan memutuskan untuk menahan orang yang jelas bertanggungjawab untuk insiden ini dan menjalankan penyiasatan terhadap mereka. Pengarah Kilang Kapal Chongjin, Hong Gil-ho, telah dipanggil oleh badan kehakiman pada 22 hari bulan.