新能源汽车下乡活动采取“线上+线下”相结合的方式展开。
新能源汽车下乡活动采取“线上+线下”相结合的方式展开。

Dalam Persaingan Kereta Elektrik, Kerajaan China Melancarkan Aktiviti Promosi Kenderaan Tenaga Baharu ke Desa

Published at Jun 04, 2025 12:02 pm
Dalam keadaan pengeluaran kereta elektrik yang semakin meningkat dan persaingan harga di kilang kereta yang menimbulkan kontroversi "persaingan dalaman", Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China bersama 5 jabatan lain mengumumkan pada 3 haribulan bahawa mereka akan melancarkan "Aktiviti Promosi Kenderaan Tenaga Baharu ke Desa" menjelang 2025. Aktiviti ini mensyaratkan pemilihan beberapa kawasan perbandaran yang mempunyai kadar promosi kenderaan tenaga baharu yang rendah tetapi berpotensi besar untuk mengadakan acara khas, yang bertujuan mempromosikan kepada kawasan desa.

Laporan berita dari Jiemian menyatakan bahawa Kementerian Perindustrian dan Teknologi Maklumat China, Suruhanjaya Pembangunan dan Pembaharuan Negara, Kementerian Pertanian dan Luar Bandar, Kementerian Perdagangan, dan Pentadbiran Tenaga Negara pada tarikh 3 haribulan secara bersama mengeluarkan satu notis, mengumumkan penyusunan aktiviti ini.

Notis ini mencadangkan agar beberapa bandar tipikal dalam kawasan perbandaran yang mempunyai "kadar promosi yang rendah tetapi berpotensi besar" dipilih untuk mengadakan beberapa acara khas; dan menggunakan kawasan ini sebagai pusat untuk menjangkau kawasan sekitar, mengadakan pelbagai aktiviti istimewa berdasarkan ciri-ciri tempatan. Selain itu, ia juga akan bekerjasama dengan usaha seperti percubaan menambah baik kemudahan pengecasan dan pertukaran kuasa di kawasan perbandaran dan percubaan "kereta-jalan-awan bersepadu" dalam kenderaan bersambung pintar, untuk mendorong sumber berkualiti tertumpu kepada kawasan desa.

Notis ini menyatakan bahawa pengeluar, penjual, kewangan, perkhidmatan pengecasan dan pertukaran, serta perkhidmatan selepas jualan pelbagai kenderaan tenaga baharu digalakkan untuk menyertai aktivitas ini. Ia disertai dengan alat polisi seperti program pertukaran lama dengan baru dan usaha penambahbaikan kemudahan pengecasan dan pertukaran di kawasan perbandaran untuk merangka pelan promosi bersepadu yang merangkumi "diskaun pembelian+ sokongan tenaga+ jaminan perkhidmatan", termasuk rangkaian perkhidmatan selepas jualan yang menyeluruh meliputi keseluruhan kitaran "pembelian, penggunaan, dan penjagaan kereta".

Notis ini juga menyebut bahawa aktiviti ke desa akan dijalankan dengan menggabungkan kaedah "dalam talian + luar talian". Bahagian luar talian (fizikal) akan berpusat di kawasan perbandaran dengan menghubungkan kawasan desa sekitar untuk mengadakan acara khas; manakala platform dalam talian akan menubuhkan senario digital seperti pameran awan, panduan pembelian secara langsung, dan konsultasi dalam talian. Ini bertujuan untuk meningkatkan proses perkhidmatan "tempahan dalam talian – penyerahan luar talian – susulan selepas jualan".

Author

联合日报新闻室


相关报道