刘可杰。
刘可杰。

Ketidakseimbangan Sistem Pendidikan Timbulkan Kebimbangan, Lau Kho Kiak Seru Reformasi Pendidikan

Published at Oct 16, 2025 10:58 am
(Kuching, 16hb) Ketua Pemuda Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Ahli Majlis Daerah Lau Kho Kiak menggesa Kementerian Pendidikan (MOE) untuk segera melaksanakan reformasi sistem pendidikan negara, menunjukkan bahawa daripada kes buli di sekolah hingga kepada kes rogol berkumpulan, bahkan insiden terkini melibatkan serangan bersenjata di sekolah di Semenanjung, semuanya telah mengejutkan dan membimbangkan ibu bapa serta guru.
Beliau menegaskan bahawa sikap Kementerian Pendidikan dalam menangani isu-isu ini ketika ini memperlihatkan keterasingan mereka daripada penggiat pendidikan dan keluarga yang berdepan realiti moral dan sosial, membangkitkan kebimbangan bahawa nilai-nilai yang dipegang oleh sistem pendidikan negara telah tersasar.
"Apabila pihak berkuasa pendidikan negara dilihat lebih mementingkan hak calon peperiksaan individu yang dituduh melakukan keganasan, bukannya kesihatan psikologi dan emosi mangsa, ini jelas menunjukkan bahawa sistem pendidikan telah menghadapi masalah asas. Ini bukanlah Malaysia yang kita impikan untuk dibina." kata Lau Kho Kiak dalam kenyataan media pada hari Rabu.
Pada masa yang sama, sebagai Pengerusi SUPP Cawangan Bawang Assan, beliau menegaskan keputusan Kementerian Pendidikan membenarkan empat pelajar yang didakwa terlibat dalam kes rogol berkumpulan untuk terus menduduki peperiksaan kebangsaan semasa siasatan sedang berjalan adalah sangat mengejutkan.
Beliau berpandangan bahawa meskipun Menteri Pendidikan mungkin mengambil kira masa depan akademik pelajar terbabit, namun keprihatinan seperti itu patut disampaikan dengan cara yang lebih wajar.
"Kecewaan mendalam ibu bapa dan guru terhadap cara kes ini dikendalikan Kementerian Pendidikan, jelas menunjukkan kekecewaan masyarakat terhadap polisi kementerian yang selama ini dianggap terbalik keutamaan." katanya.
Lau Kho Kiak menegaskan bahawa matlamat utama pendidikan bukan sekadar melahirkan pelajar cemerlang dalam peperiksaan, yang lebih penting adalah membentuk warganegara yang bertanggungjawab dan beretika.
"Membenarkan pelajar terlibat untuk terus menduduki peperiksaan menunjukkan arah moral Kementerian Pendidikan sangat perlu dikaji semula," katanya.
Beliau menyatakan, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, keyakinan masyarakat terhadap sistem pendidikan negara semakin merosot, dan ibu bapa makin hilang kepercayaan.
"Ramai pihak beralih ke sekolah swasta atau antarabangsa kerana mereka berpendapat sekolah kebangsaan tidak lagi mampu menyediakan mutu pembelajaran, disiplin serta pendidikan moral yang berkualiti seperti dahulu."
Beliau menambah, para guru juga turut terbeban oleh kerja-kerja perkeranian yang tidak berkesudahan, laporan prestasi dan tugasan pentadbiran, sehingga tidak dapat memberi tumpuan penuh kepada pengajaran.
"Pada asalnya guru memilih kerjaya pendidikan untuk menginspirasi dan mendidik pelajar, bukannya menjadi 'kerani' yang tenggelam dengan borang dan sistem." katanya dengan nada kesal.
Lau Kho Kiak menyatakan penurunan kualiti pengajaran, bilik darjah terlalu sesak, pempolitikan dasar dan perubahan kurikulum yang kerap adalah punca utama kehilangan keyakinan awam.
Beliau menegaskan bahawa negara sudah tidak sanggup menanggung akibat kejatuhan tahap kepercayaan terhadap sistem pendidikan.
"Cara Kementerian Pendidikan menangani kes ini harus dijadikan amaran kepada semua lapisan kepimpinan.
"Apabila masyarakat menzahirkan kemarahan terhadap keputusan Kementerian Pendidikan, bermakna mereka masih mengambil berat—ibu bapa prihatin, guru-guru prihatin, seluruh negara prihatin.
"Kini, apa yang kita perlukan ialah agar Kementerian Pendidikan turut menunjukkan keprihatinan yang sama, bukan dengan mempertahan kesilapan, tetapi berani membetulkan kesalahan."

Author

联合日报新闻室


相关报道