Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Seri Tiong King Sing berkata, video promosi Tahun Melawat Malaysia 2026 (TMM2026) akan dijadikan semula untuk lebih terperinci dalam mempromosikan setiap negeri dan dijangka akan diterbitkan dalam masa seminggu.
Beliau tidak berpuas hati dengan video akhir yang ditunjukkan kepadanya hari ini (9), justeru mendesak kementerian pelancongan dan agensi berkaitan untuk membahagikan aktiviti promosi pelancongan mengikut kawasan.
Beliau berkata pada Mesyuarat Perundingan Pengusaha Pelancongan Wilayah Tengah 2025 hari ini: “Saya berharap video itu boleh dibahagikan mengikut kawasan supaya orang ramai dapat mengetahui apa yang ada di setiap negeri (tarikan), bukannya gambar bertukar-tukar... akhirnya pelancong asing pun pening, tidak tahu mana satu adalah (tarikan) negeri tersebut.”
“Kita mempromosikan setiap negeri secara sistematik, saya minta semua kerajaan negeri bekerjasama untuk memberikan kita maklumat, destinasi pelancongan, produk baharu atau pakej (pelancongan), atau kita anggap makanan paling sedap, kita boleh masukkan dalam (video) untuk promosi.”
Selain itu, Tiong King Sing berkata video montaj yang dimainkan semasa majlis memperkenalkan logo, maskot, lagu tema dan reka bentuk kulit luar pesawat TMM2026 pada hari Isnin bukanlah video untuk tujuan promosi.
Beliau menegaskan ia hanya merupakan video pendek yang dikeluarkan untuk memeriahkan majlis perasmian, dengan durasi selama 41 saat.
Beliau menegaskan ia hanya merupakan video pendek yang dikeluarkan untuk memeriahkan majlis perasmian, dengan durasi selama 41 saat.
Beliau mengingatkan semua pihak, terutamanya netizen, agar tidak mempolitikkannya atau menjadikannya isu agama atau kaum, dan kementerian pelancongan sedia mendengar serta menerima pandangan atau kritikan yang membina.
Video tersebut telah dipaparkan di laman Facebook Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia, memperkenalkan beberapa tarikan pelancongan termasuk Jalan Petaling dan Pasar Seni di Kuala Lumpur, Gua Mulu di Sarawak, Sky Bridge Langkawi di Kedah, Batu Caves di Selangor dan Melaka.
Semalam, Tiong King Sing berkata video promosi pelancongan yang dijadikan semula akan menyertakan elemen binaan masjid.