Berkenaan dengan kenderaan berat yang dikecualikan dari tindakan undang-undang kerana 'pelekat khas', Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menegaskan bahawa kementeriannya mengamalkan sikap toleransi sifar terhadap isu integriti melibatkan pegawai penguatkuasaan di bawah bidang kuasanya.
Beliau menjelaskan bahawa isu integriti adalah cabaran utama yang dihadapi oleh Kementerian Pengangkutan pada masa kini.
“Bagi isu integriti, Kementerian Pengangkutan sentiasa bersedia bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Baru-baru ini, kami telah mendedahkan satu kegiatan rasuah melibatkan pusat pemeriksaan komputer. Ini adalah satu contoh.
“Jika kami menemui masalah yang serupa dan kami tahu ia perlu diselesaikan, kami akan memantau maklumat berkaitan. Jabatan Pengangkutan Jalan mempunyai unit perisikan mereka sendiri.”
“Kami akan menjalankan pemantauan dan bekerjasama rapat dengan SPRM.”
Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran makmal penyelidikan LogTech dan TalentBridge di Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat Universiti Malaya hari ini.
Semalam, akhbar Harian Malaysia melaporkan aktiviti satu kumpulan jenayah yang khusunya menjual pelekat khas. Pelekat ini digunakan oleh kebanyakan pemilik atau pemandu kenderaan berat untuk 'melindungi' diri mereka ketika melalui pemeriksaan atau sekatan jalan oleh pihak berkuasa.
Menurut siasatan akhbar tersebut, beberapa pemandu lori mendapatkan pelekat khas ini daripada kumpulan jenayah itu untuk mengelakkan denda atau tindakan undang-undang.
Pengendali lori ini biasanya membeli pelekat khas dengan kod dan corak tertentu dari kumpulan itu dengan harga minimum 1000 ringgit bagi setiap lori, kemudian melekatkannya di bahagian hadapan atau belakang kenderaan supaya mudah dikenali.
Anthony Loke menyatakan bahawa Jabatan Pengangkutan Jalan telah diberi kuasa untuk meningkatkan usaha bagi mengenal pasti dan mengambil tindakan atas pelanggaran integriti oleh pegawai penguatkuasaan yang melanggar peraturan dan undang-undang.
Beliau berkata, cabaran yang dihadapi oleh kementerian memerlukan penggunaan teknologi kecerdasan buatan (AI) untuk memperkukuh penguatkuasaan kenderaan di negara ini.
Ini termasuk penggunaan sistem penimbangan berkelajuan tinggi (HS-WIM) untuk memantau secara automatik jumlah muatan kenderaan berat. Sistem ini dijangka beroperasi menjelang suku ketiga tahun ini.
“Kumpulan jenayah sentiasa berusaha untuk memintas langkah penguatkuasaan kami. Oleh itu, penggunaan teknologi atau AI adalah penting kerana ia dapat meningkatkan keupayaan penguatkuasaan kami.”
Beliau menyatakan bahawa dengan HS-WIM, kenderaan berat tidak perlu lagi bergerak ke stesen penimbangan. Sebaliknya, teknologi ini yang dilengkapi dengan sensor dapat secara automatik mengesan jika kenderaan itu melebihi muatan ketika ia melalui kawasan yang dipasang sistem tersebut.
Menteri juga menggalakkan lebih banyak syarikat pengangkutan bekerjasama dengan universiti awam untuk meneliti dan mencari penyelesaian yang lebih baik bagi cabaran industri.
“Kerjasama strategik ini membolehkan syarikat swasta memperkenalkan pelajar kepada cabaran industri yang sebenar, sementara pelajar dapat menerapkan pengetahuan dan kemahiran mereka untuk menyelesaikan isu-isu tersebut.”
Anthony Loke menyatakan bahawa melalui penggunaan AI dan sains komputer, lebih banyak data dapat diintegrasikan dan dianalisis.
“Ketika ini, kami sangat fokus kepada isu keselamatan. Sebagai contoh, sistem AI boleh menjadikan operasi pelabuhan lebih cekap, seperti mengira bahan dan jumlah kargo yang dibongkar.”